HISB: Konsep "perit tapi perlu" di dalam 'Photojournalism'




Nampak macam salah kan? Tapi kita kena ingat kerja mereka memang begini. Tugas mereka adalah menceritakan cerita melalui gambar dan penulisan. Dan tugas kita, untuk memberi perhatian apa yang tidak kena dengan cerita yang disampaikan.

Contoh;

Si A dan B berperang. *insert gambar-gambar perang*

Tengok headline. Tengok gambar. Dan berfikir. Bertanya kepada diri sendiri. "Kenapa begini?" "Adakah ini jalan yang terbaik, berperang sesama sendiri?" "Apakah aku boleh lakukan sebagai seorang individual untuk mengelakkan dari perkara ini berlaku lagi?"

Nampak tak kecantikan Journalism? Aku nampak.

Pendapat peribadi aku, aku tak kisah apa cerita kau nak beritahu. Tapi tolong lah jangan sogokkan dengan cerita tidak bermutu dan tidak perlu. Aku tahu, JUJUR 100% di dalam menyampaikan berita adalah sangat susah. Sebab kita manusia. 'Tend to be over dramatic just because we hate to be boring.' Dan kadang-kadang kerana mempunyai agenda-agenda tertentu, sampai lupa etika journalism.

Menyedihkan.


Semoga journalist di luar sana, jujur dalam menjalankan tugas. Ingat cerita yang anda sampaikan, sedikit sebanyak membentuk pemikiran orang ramai. Selamat maju jaya dalam menyampaikan kebenaran!


yes,i'm into deep stuff. so stfu.