HISB: Monkeysphere.



Monkeysphere adalah satu term sukasukaheyhey yang dicipta oleh David Wong dari cracked.com untuk menerangkan Nombor Dunbar.

Apa itu Nombor Dunbar?

Nombor Dunbar adalah had nombor secara teori kognitif yang dicadangkan oleh Robin Dunbar, seorang antropologis ; iaitu nombor yang menunjukkan dengan berapa banyak manusia yang kita boleh kekalkan hubungan sosial yang stabil di dalam kehidupan kita.Dalam erti kata lain, dalam hidup kau, berapa banyak orang yang kau consider sebagai "OK AKU KISAH PASAL ORANG NI".

Hendak dijadikan cerita si Dunbar yang cerdik pandai ini ingin mengetahui apa nombor tersebut untuk manusia. Jadi apa dia laku kan? Dia melakukan penyelidikan dia dengan menggunakan, kawan baik korang, monyet. Melalui penyelidikan dia, dia menganggarkan bilangan ideal untuk monyet dalam mencapai hubungan sosial yang stabil adalah 50. Dan daripada penyelidikan tersebut si Dunbar telah mendapati bahawa, semakin besar saiz otak monyet itu, semakin besar kumpulan sosial yang mereka bina.

Jadi berdasarkan nombor Dunbar yang didapati dari sekumpulan monyet itu, iaitu 50, dapat dianggarkan apa nombor Dunbar untuk manusia. Manusia kan kawan monyet. Otak manusia besar sikit. Jadi gandakan nombor itu. Maka, nombor Dunbar yang dianggarkan untuk manusia adalah 150.

Ini bermaksud di dalam kepala kita, manusia yang kita give a fuck adalah lebih kurang 150 orang. Dan ini lah dinamakan Monkeysphere. Di dalam Monkeysphere kita, hanya lebih kurang 150 orang kita benar-benar mahu mengambil tahu.

150? Banyak gila. Aku rasa nombor Dunbar aku 25 je kut. Haha. First sebab aku ni introvert, aku memilih sangat pasal orang yang aku nak ambil tahu. Kalau orang yang aku tak kisah, aku just buang. Macam hari tu Whitney Houston meninggal, aku tak give a fuck pun wei. Bermaksud, WH bukan berada dalam monkeysphere aku. Tetapi Michael Jackson mungkin ada, sebab bila MJ meninggal aku agak sedih. Kalau kira-kira memang sedikit gila kut orang yang aku care about. Memang aku tak ambil kisah lansung pasal Neelofa.(eh tiba-tiba) Serious shit. Hati kering much? Haha.

Jadi aku macam agak terkejut dengan anggaran nombor Dunbar untuk manusia ini. 150?

Dari penakulan mantik aku yang bangang ini, mungkin manusia yang mempunyai 150 orang untuk diambil tahu dalam monkeysphere dia adalah;

1. Orang yang suka ambil tahu gossip retis.
2. Orang yang suka ambil tahu apa Rosmah buat dengan duit dia.
3. Orang yang suka ambil tahu apa ahli politik kegemaran/dibenci buat.

Dalam erti kata lain; orang yang suka jaga tepi kain orang lain.

Mereka menjaga tepi kain orang kerana mereka kisah. Mereka kisah pasal retis ini memeluk lelaki itu. Mereka kisah pasal pemain bola itu berskandal dengan perempuan ini. Ye lah kalau fikir-fikir logik mesti lah si A dan si B dua individu berbeza. Dan mereka mempunyai monkeysphere yang berlainan. Dan bila si A dan si B bertemu, untuk mendapat keserasian, mesti kena membincangkan sesuatu atau seseorang. Apa benda yang kita have in common in kutuk-ing! RETIS! POLITICIANS!SELEBURITI!

DUH.

Jadi selepas ini bila aku nampak orang suka-suka mengutuk banyak orang secara sukasukaheyhey depan aku, aku akan cakap dengan orang tu dengan muka yang yakin "Fuyoo,kau punya monkeysphere mesti dah sampai limit 150 kan? Masih ada space lagi tak? "

Haha.

Ah well, sila baca lebih lanjut mengenai Monkeysphere di sini.

Menarik artikel itu. Aku suka!

Alright. Waktu makan tengah hari dah nak dekat habis. And here I am skipping lunch and writing about the damn MONKEYSPHERE. Monkeysphere macam best je nak kasi nama untuk band. Kbye.

Sumber: Wikipedia