HISB: For non-muslim only


Hari ini baca The Sun. Then belek-belek. Ternampak satu iklan di classified. Baca je lah dah sebab memang terpangpang kat situ. Well from what I read, it does sound like a Christian prayer. Lepas tu kat bawah ada tulis:

"for non-muslim only"

Aku macam "duh". Rasa kesian kat diri sendiri sebab aku tidak perlu guna KBKK aku dah, sebab perlu diberitahu doa apa yang untuk aku, doa apa yang untuk orang lain.

Ye ye aku faham ini adalah sebagai langkah selamat untuk orang-orang non-Muslim tidak dituduh menyesatkan orang Islam. Semua benda dah kena ada black and white dah. Tak boleh pakai agak-agak dah. Ye lah nanti kita kena berHIMPUN lagi untuk menyelamatkan akidah orang Islam Malaysia. Sigh. Benda yang remeh dibesar-besarkan. Bila lah nak masuk dalam kepala sesetengah orang, membaca doa orang Kristian (tanpa niat) tidak membuat kau menjadi Kristian, pergi masuk church tidak menjadikan kau kristian, pergi ceramah orang Kristian tidak membuatkan kau Kristian. Kita semua tahu macam mana nak jadi murtad: Niat, Lafaz, Tukar agama/kepercayaan.

Kes-kes aku tengok sekarang, instead of fikir kenapa orang murtad, banyak orang mencari siapa yang perlu dipersalahkan dalam hal-hal murtad ini? Dan apa aku lihat di sekeliling aku, ramai orang dari my side menyalahkan the other side. Which is agak WTF bagi aku. Sebab bagi aku agama masing-masing ada agenda dia sendiri. Tujuan utama yang pasti di dalam agama, menuju ke arah kebaikkan. Dan tidak boleh dipertikaikan lagi, masing-masing mahu meramaikan umat. Secara lansung atau tidak lansung. In the end, yang membuat pilihan adalah tuan punya badan juga. Engkau boleh cakap itu hanya "for non-Muslim only", tetapi itu tidak memberhentikan aku dari bertanya doa ini untuk apa? Siapa Saint Jude? Kenapa doa ini untuk dia?

Dan aku google, oh hari ini adalah Feast Day untuk Saint Jude. I'm not sure what Feast Day is. Macam some sort of remembrance day kut. So I guess now I know why the prayer is there. Jadi sebab aku dah tahu, adakah aku dah Kristian? Nope. Jadi kenapa perlu ada statement itu? Sila ambil perhatian ye semua, that particular statement won't stop you, i and people like us from being curious. And yes, that's where the main problem lies. Curiosity. Kerana rasa curious, yang baik boleh menjadi kurang baik, yang kurang baik menjadi baik. Jadi tidak boleh disangkal lagi, orang yang murtad ini selalu nya curious.

Jadi persoalannya sekarang, bagaimana hendak membunuh rasa curious? Hahaha. Possible kah? Manusia mana yang tidak pernah curious? Kasi ubat dungu? Matikan segala sel otak? I don't know man, because I'm as curious as Curious George. I guess it's all in your mind. Your mind, your decision. Anggapkan external factors itu hanya pemangkin atau mungkin sebagai buffer. Yang pasti, yang membuat keputusan adalah engkau. Jadi kalau dalam mahkamah penundingan jari, you can always count on me to tunding jari kat kau instead of at others.

*sigh*

Kalau begini caranya, mungkin lepas azan dilaungkan, lepas doa selepas azan dibacakan, tiba-tiba ada annoucement dari bilal "for muslim only". Baru adil dan saksama kan? Yes yes, Malaysia adalah negara Islam. Majoriti 60% adalah Islam. Dah kata majoriti, apa-apa depa buat tak boleh dipertikaikan. Tetapi aku sebagai rakyat selalu konpius, nak bawak manifesto 1Malaysia, tapi at the same time segregate nak mampos. Macam ada krisis identiti pun ada. Entah lah wei, benda macam ni kalau bahas pi mai pi mai tang tu jugak. In the end orang akan salah external forces juga. Sebab culture menunding jari adalah culture kita. Tapi kita semua kena ingat "Kalau tak ada angin, masakan pokok bergoyang". Dan angin boleh datang dari pelbagai arah. Untuk menyalahkan 100% ke pada satu-satu pihak dah macam situasi "The pot calling the kettle black" pulak. Sebab apa yang kita tak nak orang lain buat kat kita, kita pun buat jugak. Bukan ke?

Point aku dalam entri ini, berhenti tunding jari, instead fokus dalam mencari jalan penyelesaiaan. Tunding jari membawa rasa kebencian yang tidak perlu. Apa yang buruk kita elok kan, apa yang elok kita lagi elok kan. Stop blaming each other. Stop spreading hate like what the western part is doing to us. Rasa sakit tak bila orang panggil orang kita terrorist? Orang kat sana wa cakap lu tengah duk spreading hate kat all religions tau. Maka kat sana aku rasa orang yang beragama lebih sepakat lah. Kita kat sini sukasukaheyhey duk spreading hate membenci agama lain. What a stupid way to waste time and energy.
Sepakat membawa berkat. Tak sepakat, tak berkat wa cakap lu.

Selamat hari Jumaat.