HISB: Ikhlas

Ada orang bertanya " Adakah berbuat satu perkara yang baik dengan niat yang tak berapa betul dikira OK?"

Contoh; Menderma untuk menunjuk-nunjuk, mendapat nama.

Aku tidak merasakan itu sebagai satu kesalahan. Niat tiada siapa yang nampak. Tiada siapa yang tahu. As long as perkara yang kau buat itu adalah baik, why not? Cuma ada seseorang membangkitkan isu ini dan membuat aku berfikir sejenak, cuba bayangkan kalau kita berterusan berfikiran sebegitu. Sekiranya kita boleh membuat sesuatu perkara baik dengan niat yang tak berapa betul, mungkin kita boleh jugak melakukan perkara yng tidak baik dengan niat yang tidak berapa betul juga!

Contoh, kita menderma kerana mahu masuk syurga! Hey kawan-kawan, I'm not saying masuk syurga is not a good thing. But come on, dalam agama kita diajar untuk berbuat kebaikan kerana ikhlas. Remember? Kerana kita mahu berbuat begitu. So imagine, jika kita dberitahu, supaya menegakkan kebenaran apa yang kita percaya dengan apa cara sekalipun termasuk membunuh,kita boleh masuk syurga. Kau faham tak apa aku cuba sampaikan? For those religious fanatics, mereka akan sanggup berbuat sedemikian.
Ye umpama suicide bombers tu.

Tapi fikir-fikir, macam lawak jugak kalau orang pergi membunuh diri dan orang lain, kerana IKHLAS?
So obviously they are doing things for all the wrong reasons.

IKHLAS.

Apa itu IKHLAS. Berbuat sesuatu tanpa mengharapkan balasan kan?

Yep, konsep dia simple. Tapi nak praktikkan agak susah aku rasa. Aku lah rasa.

Entah.

I don't give a fuck pun apa motif kau disebalik kebaikkan yang kau lakukan. As long as it's benda baik, why should I bother.Tapi kalau kau buat benda jahat (memecah belah kan masyarakat, melontarkan2 kata2 racist, menyakitkan manusia lain), for the reason yang kau ingat baik (menegakkan kebenaran, menjaga maruah) mungkin kau patut berhenti dan berfikir sejenak dan bertanya kepada diri sendiri "Adakah ini yang memang aku nak buat?"

Sebenarnya aku tulis entri ni sambil letak cermin kat depan. Hahaha. Takpe marilah kita sama-sama cerminkan diri.