HISB: Aku rasa Homeopathy adalah BS.





Apa itu homeopathy?

Homeopathy adalah satu sistem perubatan yang menggunakan konsep 'serial dilution'. Di mana, bahan yang digunakan untuk proses penyembuhan adalah bahan yang sama yang MENYEBABKAN simptom yang sedang diubati tetapi dicairkan berkali-kali dengan air atau alkohol.

Sebagai contoh; kopi membuatkan anda rasa sukar untuk tidur, maka dengan menggunakan prinsip homeopathy, bahan yang menjadi subjek di dalam proses penyembuhan ini adalah Caffeine. Caffeine diambil dan dicairkan dengan melakukan serial dilution dan sekaligus digunakan untuk mengubati kesukaran anda untuk tidur. Ada faham tak? Sebab aku suck in explaining. Ala kalau nak lagi senang nak faham, kalau itulah racun, itu jugalah penawarnya (dengan syarat racun itu perlu dicairkan!)

Mengikut prinsis homeopathy, semakin diluted sesuatu bahan itu, semakin tinggi potency dia. *insert whatthefuck.jpg*

Kenapa aku rasa dia BS?

OK kau imagine, mengikut prinsis homeopathy, semakin DILUTED, semakin tinggi POTENCY sesuatu ubat itu. Excuse me mister, aku dulu kat sekolah belajar juga pasal serial dilution ini. Sekiranya kau dilute, dilute dan dilute sampai mampos, you will get nothing in the end. Now you tell me what is this potency you are talking about?

Adakah kau nak cakap racun kalau cair gila akan jadi penawar? OK obviously konsep dia tak sama macam antivenom sebab antivenom kau amik bisa dari ular, kau dilute then kau inject kat host supaya host dapat mengeluarkan antibodi untuk melawan bisa. ITU LOGIK.

Tapi what about this homepathy thing? Kau dilute dilute dilute dan dilute. Mengikut konsep pengasasnya Samuel Hahnemann, paling bagus punya dilution adalah yang guna DF (dilution factor ) 10−60 .WHAT? Mengikut kata wikipedia for this certain dilution;
Dilution advocated by Hahnemann for most purposes: on average, this would require giving two billion doses per second to six billion people for 4 billion years to deliver a single molecule of the original material to any patient.
Secara saintifiknya IT'S NOT POSSIBLE. Tapi kenapa orang masih mempercayai ALTERNATIVE MEDICINE macam homeopathy ni? Senang je kawan-kawan.

Placebo effect. Percaya, percaya dan percaya. It's all in your mind.

Ala macam korang-korang yang beli gelang AC Mizal tu. Hiks. *senyum troll habis*

Secara jujurnya aku memang sangat scientific kind of person. Maybe sebab aku dididik macam tu. Dalam hal-hal kerja aku pun bila nak research pasal produk, scientific research/clinical studies sangat penting. Sebab kalau aku present, tiba-tiba boss tanya "So do you have proofs for these claims,?" kalau takde memang tershit bricks lah aku. Ye lah pom pang boleh la lebih kalau nak pom pang kat orang yang tak kisah betul ke tak (MOST CONSUMERS ARE LIKE THIS. No kidding.), tapi kalau orang terer-terer macam boss aku..SUSAH DOH NAK TIPU.

Back to the real topic, but seriously dude, kalau science fails me or somehow gives me doubts especially when it concerns my health, aku pun tak segan silu mencari alternatif lain. Ye la kan usaha tangga kejayaan. Kita usaha, usaha dan usaha, last-last sekali DIA juga yang menentukan. Idaknye?

Tapi for sure, aku tak akan beli lah gelang AC Mizal. Sebab gelang tu tak cantik and AC Mizal tak hensem. Kalau Yusry KRU yang jadi duta, maybe aku terfikir dua-tiga kali. Ye aku suka Yusry KRU dari aku sekolah rendah lagi so STFU.

Kbye.

Sumber: Wikipedia