HISB: White tigers adalah harimau cacat!

Harimau putih bukan lah sejenis spesis tulin. Mereka putih kerana mereka mengalami kecacatan genetik. Bermaksud mereka adalah sejenis mutan!

Tak bukan macam Mutant Ninja Turtles lah bongok.

No no bukan macam X-Men.
Korang ni banyak sangat tengok tv and baca komik lah. Cuba fahami konsep mutant dalam real life.

Mutan terjadi bila terjadinya mutasi. Mutasi adalah perubahan di dalam genetik. Perubahan di dalam genetik adalah perlu untuk evolusi. Tetapi kita kena paham bukan semua mutasi adalah perlu untuk evolusi. Mutasi ada yang membawa kebaikkan, neutral (kau ada takda wa relax je der) dan juga kebaikkan.

Dan sila faham, kita manusia pun selalu bermutasi. Setiap hari bermutasi. Ye lah kalau kau pergi duduk bawah matahari kena UV light bagai tidak kah akan merosakkan DNA kau? Orang jepun kat Fukushima tu? So yeah jangan ingat mutan ni cool sangat. Mutan hanya cool di dalam komik. Di dalam real life, er..lagi bagus jadi normal.

Anyways, back to the topic. Pasal white tiger. Mari kita bayangkan kalau kita ini harimau. Tapi warna putih. Kau bayangkan semua orang warna oren, kau warna putih. Tak ke rasa kau macam stand-out gila. Maksud nya musuh boleh nampak kau. Dan bila kau nak memburu makanan pun susah. Sebab makanan kau boleh nampak kau. Susah lah nak blend in dengan nature. Kalau takde makanan, macam mana nak hidup derrrr (ayat rempit sikit). Now you see, THIS TRAIT IS ACTUALLY NOT BENEFICIAL. SEBAB TU LAH DIA RARE! SEBAB DIA TIDAK BERGUNA UNTUK EVOLUSI! HANYA TRAIT YANG BAGUS BOLEH STAY DAN PASSING DOWN ACROSS THE EVOLUTION PROCESS.

But kenapa macam kat ZOO dan tempat-tempat mempamerkan binatang macam ada je harimau putih ni. Nak tau kenapa? Sebab manusia tamak. Dia tau kalau ada harimau putih lagi lah banyak orang nak tengok. Ye la sebab benda ni kan rare. Manusia kan suka benda rare. Macam hipster.

Nak dijadikan cerita sebab ingin mengejarkan nikmat duniawi, dengan nama untuk "menyelamatkan harimau putih" mereka melalukan inbreeding untuk mendapat harimau putih. Tak ke bongok, it's something not needed. Why do you really need to make more? Melawan lumrah alam? Stupid assholes!

Kerana mutasi ini hanya boleh terjadi dengan adanya gene resesif, maksudnya nak tak nak bapak dengan mak kena ada. Kalau kahwin mak dengan ayah je mesti la possibility nak dapat that particular gene macam susah. So, kena lah kahwinkan ayah dengan anak perempuan, mak dengan anak lelaki kan. Lagi senang gene resesif nak bertembung. Harimau kisah apa incest.

Tetapi kerana perkara ini dibuat secara paksaan, maka banyak lah yang lahir yang actually keluar-keluar cacat. Sebab basically apa yang si assholes semua ni nak adalah harimau normal tapi warna putih. Mengikut statistik hanya 1 di dalam 4 di mana harimau putih kahwin dengan harimau oren akan dilahirkan putih, dan 80% daripada yang ada bulu putih tu, mati sebab birth defects.

Ok nak keluar putih macam lah susah. Lepas tu bila dah keluar, 80% pulak tu akan mati.

What the fuck.

Basically this is nonsense. Kalau macam ini aku pun tak teringin nak tengok harimau putih. Sebab aku tak teringin, korang pun jangan lah teringin. I know it's like cool seing one. But please imagine the hardships these big cats are going through. Not funny tau.

Dah lah hanya tinggal 3200 harimau dalam hutan. Lepas tu orang tamak duit duk nak inbreed sesuatu yang tidak perlu di atas alasan 'kami mahu menyelamatkan harimau". Fuck you.

So yeah now you know, white tigers aren't that cool. Bawah ni gambar seekor harimau putih yang dilahirkan cacat. Nama dia Kenny. Dia dah mati. Sigh.



Bila kau tengok harimau putih kat mana-mana, sila ingat muka Kenny ni ok!

Kbye.



Sumber: Britannica