HISB: Rahsia News Feed Facebook.


Aku selalu nampak orang kat FB suka complain pasal how certain people keep showing up in their newsfeed. Complain macam orang tu buat salah besar punya. Perli tak man-man. Macam sial.Macam sial sebab aku terasa coz most of the time aku suka randomly sharing stuff. Coz well sebab aku ojamoja dan aku suka suka hey hey. 60% of the time, bila aku nampak orang perli especially someone yang selalu interacting dengan aku di page aku, terus terang aku cakap, aku terasa. Tertusuk hati darah berjurai-jurai keluar.

Jadi entri ini aku nak kasi educate kat orang yang suka complain ni. How facebook works in a nutshell. Sebab facebook sendiri pun jenis berahsia tak nak bagitau algorithm dia. Tapi worry not, sebagai seorang manusia yang suka mencari jawapan, ya saya terjumpa beberapa jawapan yang make sense dari satu website dan juga dari observation aku yang tak seberapa ini.

Pertama, aku nak orang yang suka complain ni paham. Facebook adalah sejenis medium SOCIAL FUCKING NETWORKING. From the name itself, you can see the purpose of Facebook. Melainkan IQ kau rendah kau mungkin kurang faham apa fungsi FB. Kalau IQ kau rendah aku sarankan kau makan banyak sikit fish oil kasi banyak sikit DHA dalam kepala otak hang. Dah kita tau purpose of social networking itu apa, so kita memang takda valid reason nak marah orang sebab attention seeking coz that what social networking is all about. Like how you do it in real life, you get people's attention and engage them with your bullshit.

Kedua, most recent news, bukan lah seperti yang orang jangka iaitu menunjukkan semua post dari semua kawan kat facebook. Awak silap. Sekiranya awak menekan Most Recent, ada dropdown menu, then ada Edit Options. Di situ ada pilihan di mana kau hanya mahu melihat post dari kawan/page yang kau selalu berinteraksi atau kau mahu lihat semua post regardless of kau stalk atau tak. Aku rasa default setting dia the former one. Aku rasa lah. Dan disitu juga ada hide option. So kalau kau bengang sangat someone keeps flooding your most recent feed, feel free to hide him/her. Happy now bitches?

Ketiga, kalau kau rajin stalk orang lain....jangan risau orang tu tak tau pun kau stalk dia. Maksudnya no orang tu takkan nampak cerita kau dalam newsfeed dia. Kalau dia nampak dalam newsfeed dia, maksudnya dia yang stalk kau. But you won't know it,unless bila dia log in depan kau, kau stalk senyap2 belakang dia. Kalau kau nampak post kau, maksud nya boleh safely assume lah dia stalk kau. You creepy stalker, eeesh.

Keempat, banyak kawan stalk kau dapat membantu populariti kau. Meaning, ok let's say kau post something, then banyak orang click on that thing and viewing your pics. This constant clicking, memberi petanda kepada FB, oh kau 'engaged' dengan whatever is posted by this little fella. Sejak itu, kau akan nampak post from this little fella akan selalu banyak keluar kat TOP NEWS feed kau. Orang lain yang tak stalk tapi dalam friend list kau juga akan notice this little fella juga.

Kelima, LINK POST lagi bagus dari STATUS POST. Maksudnya, antara status post kau dengan link post kau, link post kau akan lagi selalu nampak kat topnews. Reasoning; link post lagi efektif membuat kau rasa leka dengan facebook.

Keenam, PIC/VID POST lagi bagus dari LINK POST. Macam reasoning kat atas, so kalau kalau banyak letak gambar, orang akan lagi nampak GAMBAR/VID kau dari nampak status kau kat TOP NEWS.

Ketujuh, lagi banyak kau dapat comment dalam post kau, visibility kau akan meningkat. Maksudnya walaupun kau dah stop stalking aku, tapi post aku banyak orang komen, kau akan still nampak aku! Sorry bitches. Not my fault, blame Mark Zuckerberg.

So yeah bitches. Now you know what FB algorithm is? Sila ambil perhatian Facebook sendiri tidak memberi confirmation pasal algorithm ini. Tapi takpa, kita kan manusia mempunyai akal, kita guna akal kita dan berrasional secara logik.

Konklusi stop complaining when someone's flooding your newsfeed with her/his shitty stuff. Instead of complaining, stop clicking and start hiding. Kalau nak aman lagi, unfriend. Lagi aman, JUST BLOCK.

Just so you know aku prefer facebook dari twitter sebab twitter takde algorithm macam facebook sangat. Apa yang kau follow, itu lah yang keluar. Kalau follow banyak orang kurang substance, so banyak lah tweet-tweet yang kurang substance kau nampak. BOSAN. Kat twitter aku hanya ikut orang yang best/gila/popular/bitchy. So kalau kau dalam following list aku, maksudnya kau bestt/gila/popular/bitchy.

Hehehe. Kbye!

Sumber: Daily Beast