HISB: Waktu kecil saya nak jadi ________, tetapi bila besar saya jadi _______.

Jawapan aku : Saintis, Eksekutif Cabuk.

Masa kecil time darjah-darjah, jangan buat main aku ada scrap book with all the specimens I collected from my backyard. Aku cabut daun. Aku bunuh semut. Aku bunuh ulat gonggok.Selotape dalam scrap book. Then tulis, mana aku dapat, lepas tu aku list bahagian-bahagian specimen tu.

Cam sial kan?

Sigh.

FYI, I was offered to be a (process development) scientist last year. But I turned it down, because I don't want to sacrifice my fun life in KL. WTF, I KNOW. BUT I'M A FUN PERSON, YOU CAN'T BLAME ME FOR WANTING TO BE A FUN PERSON! Ala aku dapat kerja tu pun sebab aku ada bakat dalam bullshitting. Mamat omputih yang interview percaya je dengan semua bullshit aku bila aku cakap aku bersedia untuk belajar lebih! NOT REALLY!

Kenapa tak jadi Saintis?

Bila aku belajar di universiti aku menyedari dalam usaha menjadi saintis tersohor ada tiga elemen penting yang aku perlu ada:

99% Kesabaran
0.9% Tuah
0.1% Kepandaian

Seriously, I can't wait. I'm not brilliant enough to be a scientist. I hate uncertainties. And that's what science all about. The uncertainties are the driven factor that makes you want to know more. Don't get me wrong, I DO want to know more. But I don't want to wait. I want everything is in front of me without me doing anything. I wish I were rich enough like Bill Gates so that I could hire a few (mad) scientists to find answers for things that I really want to know about. Sigh. But I'm no Bill Gates, so I guess I have to make do with whatever our scientists are working on now. Go scientists go!


Stupid right? People like me, do not deserve to be a scientist. That's why I never want to pursue my life doing something I'm not capable of.

Sains: TERLAMPAU BANYAK KERJA, JARANG DIAPPRECIATE, PAINSTAKINGLY PRECISE WORK.

Untuk apa?

Untuk mengetahui kebenaran yang boleh membantu kita, makhluk lain, bumi dan apa-apa yang boleh dibantu.

Novel kan kerja saintis? Sangat kut.


So para saintis di luar sana,

I salute you so much! Keep doing the awesome work. Walaupun ambil masa 5 tahun ke, 10 tahun ke, 100 tahun. Aku tau korang mengamalkan konsep sabar itu adalah separuh dari iman. Go find cure for all diseases. Go find why brains work so miraculously, tetapi masih wujud manusia bodoh macam babi. Go find the answers.

Sebab tanpa korang, maybe kitaorang akan berada di tempat yang sama dengan pemikiran yang sama.

Scientists. I love you all.

By the way, korang masa kecil nak jadi apa, tapi bila besar jadi apa pula?


Kbye.