HISB: Eh SPM lah!

Oh hari ini bermulanya SPM.

Selamat maju jaya!

Kakak/Makcik Ojamoja dulu masa SPM dapat 8A 1B. B fizik sebab fizik babi.

Bila orang cakap "Pandainya ojamoja".

Aku akan explain kenapa aku dapat keputusan ala-ala cemerlang.

5 bulan sebelum SPM, ayah tersayang meninggal. I was in denial for 3 months. Mostly masa tengah denial ,banyak fokus kat buku. Sebab bila belajar sungguh-sungguh tak ingat, kita tend to lupa apa terjadi di sekeliling. Bila habis belajar je baru teringat "Eh ayah aku dah takde". Lepas tu sedih. Then ulang balik belajar. Jadi seperti orang mengambil rokok, dadah, alkohol untuk melupakan sesuatu yang perit. Aku buat latihan add maths banyak. Baca fakta-fakta biologi (fav subject!!) sampai aku boleh reka analogi biologi kepada kawan-kawan agar mereka faham. Fizik macam haram sikit, sebab fuck I hate physics. Cara aku berimaginasi tidak go hand in hand with physics. Aku tidak dapat imagine electric current. Aku tidak dapat imagine gravity force or any kind of force. Aku tidak dapat imagine gelombang. All the terms, all the calculations are just bizzare to me.

Dan kerana itu aku mengambil Bioteknologi. Tiada fizik babi perlu dipelajari.

Mungkin bagi sesetengah orang SPM tidak lah penting. Kau boleh berjaya walaupun tidak excel SPM. Memang lah. Kau boleh berjaya kalau tidak pergi sekolah pun. Tetapi kau kena faham, antara salah satu tips untuk menuju kejayaan, cuba berusaha untuk mengecapi kejayaan dari awal lagi. Keyword dia USAHA. Nothing to do with penting atau tidak penting. Kalau kita berlatih untuk berusaha untuk mencapat keputusan yang cemerlang, Insya Allah pada masa hadapan tidak kekok sedikit nak usaha. Sebab kita memahami konsep usaha.

Usaha, lawannya, ambil sambil lewa.Yang mana bagus? Yang pertama menjanjikan kebarangkalian untuk berjaya lebih tinggi berbanding dengan kedua. Kan? Berusahalah untuk menjadi lebih baik regardless usaha itu penting atau tidak. Anggap ini sebagai satu latihan untuk meniti kehidupan akan datang yang sudah pasti memberi engkau lagi banyak onak dan ranjau.

Echeh.

Basically apa yang aku nak cakap... fuck you kalau kau cakap SPM itu tak penting pun. Jangan matikan semangat orang yang mahu melakukan terbaik dalam hidup mereka. =)