HISB: Anger Management



Kalaulah Tuhan jadikan aku Chuck Norris, dah lama aku roundhouse kick sesiapa yang buat aku marah. Roundhouse kick sampai terpenggal kepala.

Tapi aku bukan Chuck Norris.
Terima kasih Tuhan.

Kalau tak mesti aku dah masuk penjara, kena makan makanan penjara, kena belajar menjahit.
Terima kasih Tuhan.



OK aku perlu mengaku aku sebenarnya mempunyai anger issue. Tak teruk sangat, tapi boleh la teruk nya. Basically bila someone/something ticks me off so bad, kalau aku tak boleh buat apa-apa, aku hanya boleh menimbulkan pemikiran-pemikiran rawak (seperti di atas) untuk subside kan the anger feeling. Usually it works. Macam kalau dalam graph, anger vs time, anger aku naik naik naik dan naik tiba-tiba dia plateau (maksudnya time ni aku tengah fikir benda rawak untuk mereleasekan dopamine bahan kimia yang memberikan kegembiraan) lepas tu anger aku pun turun mendadak. Then aku macam biasa.




Sebab tu aku tak boleh marah orang lama-lama. Sebab aku suka main dengan otak suruh think of something buat aku gembira. Hence the release of dopamine. That's why you feel good bila you dengar muzik, and why certain people addicted to drugs and food. This chemical is the culprit of your happiness!!!

As for me, I don't go for comfort food, drugs, cigarettes, alcohol..I just use my brain..the source of happiness, sadness and whatever feeling. Aku guna terus. By stimulating it with my random thoughts on things that make me happy. Mostly it will involve certain animals, certain famous people, certain awkward situations... whatever that makes it funny.

And if I am really mad, I write!!! Kalau kau stalk blog aku betul-betul. One time aku akan marah gila, tulis benda-benda yang memarahkan. Then tiba-tiba aku delete the post. AHAHHAAHAH. My reasoning, aku just nak orang tahu (whoever you are, yang takda kaitan pun) yang aku sangat marah. Itu je. Kau kisah ke tak. Not my problem. Lepas aku OK, aku delete. Sebab diri aku yang tak marah, tengok aku yang marah menulis, aku rasa sedikit janggal dan kurang senang. SPLIT PERSONALITY? Maybe.

You may say it's a form of denial. Hey if you are really angry and you know you can't do anything about it, tak kan kau nak stuck with that negative feeling forever and ever. It's not healthy. Aku yang suka marah pun aku rasa sangat tidak healthy. Kalau masuk rancangan boiling point MTV tu, 0.05 saat tu lah boiling point aku. Wahahaha.

So korang pulak macam mana korang curb your anger eh? Share lah. Dulu-dulu mak aku ada kasi ayat-ayat suci untuk dibaca bila ada perasaan marah. Knowing me, aku ingat time tu je. Lepas tu...ehhhhh ape tah ayat tuh. Sheesh. Will definitely ask her again. Hehe.

Btw, if any of korang jenis yang susah nak marah, I HATE YOU! =P