HISB: Kerana Finding Nemo, Clown Fish Menerima Padahnya




Korang tak ingat cerita Finding Nemo? Mesti ingat kan sebab tu lah cerita yang berjaya membuat ikan tak comel nampak gila comel. Hahaha. Aku tak suka ikan sebab ikan tak comel. So yeah lepas tengok Finding Nemo mengubah sedikit sebanyak persepsi aku terhadap kecomelan ikan. Ye lah kan bagi aku semua benda comel kena ada bulu-bulu. Ok enough of apa aku rasa comel talk.

Berbalik kepada isu clown fish. Clown fish tu yang mana ek? YANG JADI NEMO TUH LA. So funny kan nama dia dah sedap Clown Fish, tapi disebab kan cerita Finding Nemo, semua orang panggil ikan tu ikan Nemo (TERMASUK AKU. HUWA HUWA!) Tapi aku memang dari kecil mempunyai perangai sebegitu, sampai umur berbelas tahun aku memanggil labah-labah sebagai SPIDERMAN instead of spider. And aku panggil sharks as JAWS sampai sekarang. Hik hik. Aku bodoh? NO! TV YANG AJAR AKU, SO TV LAH BODOH!

Eh lari topik lagi. Nak dijadikan cerita, sebab kehangatan movie itu, demand nak clown fish menjadi pet semakin bertambah-tambah. Ye lah semua orang rasa ikan nemo comel, so depa pun "AKU NAK NEMO FOR MYSELF"! MY ASS.

Kerana makin banyak orang nak beli, mesti la orang yang gila $$$ makin rakus menangkap Clown Fish tanpa berfikir secara rasional. Like hello.... KAU MENGANGGU EKOSISTEM HABIS LA KAWASAN BATU KARANG DAN JUGA BINATANG LAIN! Imagine, Clown Fish dah tade, nanti ikan yang makan Clown Fish pun da bosan la nak berlegar kat kawasan tu. So depa pun lari pi tempat lain. So kesian lah kat manusia yang nak makan ikan tu. Kut-kut lar kat tempat dia tu ada ikan je tade benda lain. OK aku exaggerate, but my point is, hey people, there should be a delicate natural balance in the ecosystems. And kita sebagai manusia yang mempunyai akal dan fikiran mempunyai kuasa untuk memastikan natural balance ini dapat bertahan lama. Tropical fish sepatutnya berada di laut, bukan dalam tank rumah kau.

Sigh. By the fucking way, kalau kau bela ikan kau tu, sepatutnya kau bukan simpan dia dalam NEW TANK. The so-called new tank supposedly kena ada cukup koloni bakteria untuk metabolize taik ikan tu. Ye lah, kalau takda bakteria sapa nak pecahkan waste ikan tu, banyak lah ammonia terkumpul dalam tank, lepas tu mampos lah ikan kau. Tapi bagi kau dia hanya seekor ikan kan? Like you give a fuck. Sigh.

Tak rasa ironi ke, cerita Finding Nemo pasal ikan Clown Fish kena culik, tapi lepas tengok cerita tu, semua orang nak beli Clown Fish, nak penjarakan dia duduk senyap-senyap jadi perhiasan kat rumah.

Humans. We are weird.

Sumber: Oceans