HISB: Cinta? Apa tu?



Soalan:

Mula-mula orang tu nampak biasa je. Macam average Joe average Jane. Tiada apa yang istimewa. Tapi kita dapat peluang untuk mengenali dia dengan lebih rapat. Kenal-kenal punya. Eh best lah dia ni. Dari average Joe average Jane tiba-tiba dah jadi attractive Joe attractive Jane. Why the fuck is this happening?

Jawapan ikut standard Shakespeare:

Love.

Reaksi Oja:

Er what ? Tell me something yang ermmm explainable. Love is hard to explain. Come on. Give me something lengthy.

Jawapan bukan ikut standard Shakespeare:

Melihat seseorang sebagai menarik adalah berbeza dari melihat seseorang sebagai cantik. Cantik adalah penilaian secara zahir dan ia selalu nya tidak berubah. Erm contoh. Scha Alyahya cantik, aku suka dia. Lepas kenal Scha Alyahya baru tahu perangai dia macam mana. So terus tak suka. Tapi dia still cantik. (Ini hanyalah contoh aku tak kenal si tuan punya nama pun) Tak berubahkan?

Menariknya seseorang itu pula adalah penilaian daripada minda kita sendiri yang berubah mengikut certain-certain trasmitter dan modulator di otak. Transmitter; dopamine, Modulator; oxytocin. Apa itu dopamine? Apa itu oxytocin? What the fuck kau mengarut ni Oja. Aku pun tak reti nak explain macam mana secara saintifik. So aku explain dengan cara aku ok?

Anggap lah cinta itu sebagai satu bahan kimia. Bahan kimia yang dihasilkan dari percampuran dopamine dan oxytocin. Bila bercinta ah mencanak-canak dopamine keluar, memberi kau that gatal punya perasaan. Senang cakap dia memberi kau perasaan bernafsu. Hahaha. Tapi...itu nafsu. Kenapa ada lagi satu perasaan yang menerjah, perasaan ingin bersama dengan orang kau cintai. Perasaan ingin menjaga orang yang kau cintai. Perasaan ingin hidup semati bersama dengan orang kau cintai. Dan di sini lah, oxytocin menjalankan tugas dia. Oxytocin memberi kan kau perasaan fuwa-fuwa (fluffy-fluffy)=) Dan bila kita berpisah, kita rasa sedihkan? Maybe sebab the withdrawal effect of not having the oxytocin anymore. Rasa nak menangis, rasa sedih gila, rasa tidak fuwa-fuwa lagi. Sigh.

Eh tersasar. Back to the main topic.

First-first kau kenal orang, cinta susah nak datang, tapi bila kau kenal lama-lama boleh pulak rasa cinta tu datang kan? Sebab benda-benda ni lah, semakin kau kenal seseorang itu, semakin mudah kau nak kaitkan orang itu dengan sesuatu konsep berdasarkan pengalaman kau dengan dia. Kalau dia dikaitkan dengan pengalaman-pengalaman positif, banyak dopamine, banyak oxytocin hehehe.. adakah ini dikatakan cinta? Kalau dia dikaitkan dengan pengalaman negatif...kurang dopamine, kurang oxytocin hehehe..adakah ini dikatakan benci?

Sebab itu, bila kita makin kenal seseorang, kalau dia best mesti kita selalu nak je lepak dengan dia kan? Kalau dia tak best, ha cari 1001 alasan nak elak dari dia. =)

Tak kenal maka tak cinta. Agak betul kan. Tapi love at the first sight? What the fuck is that? Haha in my honest opinion, that's not love. For me love kita kena cultivate. There's something yang trigger that feeling. Dia bukan datang suka-suka. It's all in your mind man.

But it's just me. For some, maybe love is love. It shouldn't be explainable. Ah well... what to do... dah kata aku ada background sains, semua benda aku nak bunyi logik. Idaknya?

Selamat hari Rabu. =)

Source: Wikipedia