HISB: Mencintai dan dicintai.




Aku bukan lah doktor cinta. Percaya lah aku bukan. Tapi yang pasti aku pernah mencintai dan dicintai. Berapa kali? Haha rahsia. Weks.

As usual, setiap perhubungan yang dilalui mesti lah ada yang baik ada yang buruk. Biasalah der, manusia katakan. Bukan robot yang boleh di setkan di mikrocip mahu menjadi sempurna atau tidak. Life is all about trial and error. Tidak mencuba, tidak lah diketahui errornya kan?

Tapi takpe, turun naik dalam perhubungan, memberi kita pengajaran kan? Banyak aku belajar. Belajar dari pengalaman sendiri. Pengalaman orang lain. Well, what to do, I am a very observant person. Setitik nila jatuh, pun aku boleh nampak. Sebab aku suka tengok orang dan perilaku mereka.

Hari ini aku macam rasa rajin nak list out apa aku belajar dari mencintai dan dicintai. Perlu diingatkan ini dari pengalaman sendiri dan observation maka tak perlulah engkau nak melatah "Eleh oja cakap banyak padahal.." sebab ini blog aku. Kau boleh STFU.
  • Mempunyai persamaan di dalam 'taste' (muzik, movie, minuman kegemaran,,etc) memang sangat best, buat kau rasa "Auwww, aku dah jumpa match aku sebab dia suka pink floyd aku pun suka pink floyd, aku suka "Breakfast at Tiffany's" dia pun suka "Breakfast at Tiffany's". Tetapi percaya lah persamaan di dalam taste, tidak memberi apa-apa tanda mengenai chemistry atau pun overall compatibility. Jangan berangan awal-awal ok?
  • Having stuff in common = fun, having similar "life" goals = vital. Sort this out early in a relationship. Especially bila kau dah tua macam aku.
  • If they will cheat with you they will cheat on you. If your instincts say he's lying, there's a good chance he is. Trust, but verify. Hehehe. =)
  • Jika mereka kata "aku tak pernah rasa macam ini sebelum ini" tidak sama dengan "Aku nak bercinta dengan engkau"
  • Jika mereka kata "Kenapa kau sangat cantik?" tidak sama dengan "Aku nak bercinta dengan engkau"
  • Jika mereka kata "Kau lah orang paling best aku pernah jumpa" tidak sama dengan "Aku nak bercinta dengan engkau"
  • In other words, PUJIAN itu racun, racun untuk hati engkau. Jangan termakan. JANGAN!
  • Tak kisah lah kau bercinta bagai nak rak tahap mana pun, kau kena ingat cinta itu mempunyai sifat atrophy, dia boleh degenerate dan mati sekiranya kau membuat perangai "I don't give a fuck." If dia tak kasi a fuck, why should you? Seriously, why?
  • Lelaki adalah bodoh, perempuan adalah gila. Kalau kebodohan dia membuat kegilaan kau menjadi-jadi, get the hell fucking out of there. Cari someone yang kebodohan dia boleh menyeimbangkan kegilaan engkau. I'm not kidding. I think I might have found someone, but er.. well masa, aku serahkan kepada engkau. =)
  • Jika dia tak nak bersama dengan engkau, tak payah dok kisah kenapa. Dia bukan lah untuk engkau dan engkau (tunjuk kat diri sendiri) perlu look forward to the one who is.
  • Manusia akan mengambil kesempatan ke atas kau jika kau membiarkan mereka melakukan begitu. Being "nice" isn't a virtue, it's just a front for being spineless. Baik berpada-pada, jangan biar orang pijak engkau. THIS. I learned this the hard way. No more nice girl, no more "Oh aku faham", kalau kau buat taik dengan aku, aku akan gladly back off, dan mendoakan kesejahteraan engkau. =)
  • "Don't make somebody a priority that makes you an option." Er ini ayat perli diri sendiri jugak ni. Er. Awak, saya akan cuba buat awak sebagai saya priority saya ok. Takpe masih ada masa kan?
  • People can actually break your heart when you're not even sure you're serious. =(
  • Rakan-rakan perempuanku, 45 minit yang kau buangkan untuk analyzing apa dia maksud kan dari satu line SMS adalah lagi banyak dari dia spent analyzing semua conversation dalam sepanjang relationship kau. No kidding. They are that oblivious.
  • Bila kau tahu perhubungan itu berakhir atau seakan-akan berakhir, keluar!!!! Percayalah, it won't get any better.
  • Dari pandangan aku yang tak seberapa ini, perhubungan yang baik adalah 50% memang suka gila (love) and 50% sexual attraction. Be with the person you find attractive. If you settle because you think you can't do any better, then the relationship may be doomed to fail.Tak payah lah kau nak nasihat aku, "Oja rupa tidak penting." Bagi aku penting, aku tak turn on, how mah? And kena ingat tau, keattractive-an seseorang untuk menjadi pasangan hidup semati adalah subjektif.
  • Bersendirian adalah 1000 juta lagi bagus daripada berada di dalam bad relationship.
  • Seseorang pernah berkata aku, kasi ayat makan dalam punya "The only consistent thing in all of your failed relationships is you." =( I guess, I'm probably not cut out for a long term relationship. Well, I'm immature and selfish, and should probably remain single until I get over that aight?
  • Yang paling penting, cintai diri kau dulu sebelum kau mencintai orang. Cintai lah orang yang mencintai diri mereka sebanyak kau mencintai diri engkau. =) Dua-dua dapat benefit, kan comel kan kan kan?
Ok dah tak tau nak list out apa. Kering idea. Hehe. =)

Korang pun mesti ada banyak benda korang belajar kan. Tapi if korang tergolong di dalam kumpulan yang mempunyai satu relationship sahaja sepanjang hidup korang, well.. I HATE YOU. =P

Alright, selamat hari Selasa kepada semua! Kbye.