HISB: Twitter, Dara,Dewasa dan Harian Metro.

Hai hai EM HESH AI. (MHI la konon)

Today I have a topic to talk about. Something about our social networking culture. Our = Malaysian. Sebab aku orang Melayu aku suka fokuskan kepada kaum aku sendiri. Sebab aku suka suka selfish hey hey.

Semalam nak dijadikan cerita aku pergi lah log in twitter aku yang maha berhabuk itu. Bukan apa dowh, aku kalau kat twitter lama, makin banyak benda aku bercerita. Sebab twitter kan konsep dia chirping like a bird..NON-STOP. Not my kind of thing, I can chirp alright. But to chirp every second...NAH. Aku kalau masuk twitter. Terus bombard my timeline with my useless chirping then lepas tu hiatus senyap dua tiga hari. Wakaka.

But no I don't want to talk about my chirping habit on twitter. I want to talk about ke-split personality-an orang-orang kita ini yang sangat ditunjukkan di dalam social networking especially twitter. OK dalam twitter ni kan derang ada macam some sort of game, hahaha aku pun tatau nak panggil trending tu apa. Yang aku tahu, kau hashtag something and make it a trending topic.

Then orang yang hashtag tu have to come out with something relevant/not-relevant/punchline or something. Ada certain tu konon rasa yang dia tulis tu lawak la konon, tapi macam haram, tak lawak la der sori. Trending ini umpama macam MIRC CHANNEL, yang orang membebel secara trang tang tang kat dalam channel tu. Selalu nya kalau kat MIRC orang membebel kat main channel selalu nya dia tulis..

"ANY FEMALES IN BANGI AREA UP FOR SOME (SEX) CHAT?"

Eh tersasar lagi dari tajuk asal. Ok nak dijadikan cerita semalam trending topic untuk twitter Malaysia adalah.. kisah seorang remaja berusia 14 tahun yang dengan beraninya mewarwarkan status dara dia. Wow, sangat daring kan anak-anak muda sekarang. What to do man, zaman makin maju, please expect nilai-nilai murni juga akan menurun sedikit demi sedikit.

Ok I don't want to talk about her because she's pretty much are being talked about by now. Aku nak cakap pasal orang-orang yang holier-than-thou on social networking. Hash tagging the topic and komen benda-benda yang menyakitkan hati. Kalau lawak yang memang lawak tapi sakit kan hati takpe, ini lawak yang cam pukimak, lepas tu sangat mean gila.

And I'm talking about a bunch of adults. Cyber bullying a 14 year old. A lil bit unfair dontcha think?

You are an adult doesn't mean you have the right to give a 14 Y-O a kick in the nuts. (It's a she, and she doesn't have nuts, but people bashing kau all around aku rasa kesakitannya lagi teruk dari sakit ditendang telur. Aku pun tak sure berapa sakit kalau telur kena sepak, sebab aku perempuan. Any lelaki out there care to explain how does it feel actually? Eh tersasar lagi topik)

OK so depa pun punya la kutuk budak tu macam la budak tu penah baling taik kat muka diorang. I know what she did is fucking wrong. But you as an adult, can't you think WHY SHE DID THAT? Maybe she has a very little understanding on... AIB. Dia mesti tak faham AIB diri jangan diwar-warkan. Mungkin juga dia belajar dari tengok orang-orang dewasa di luar sana, yang tanpa segan silu mewar-warkan aib mereka. Nak contoh? Contoh adalah di mana gambar-gambar manusia yang pada zahirnya Melayu, pada namanya Islam, tapi dia sedang menonggak arak tanpa segan silu. Tak membuka pekung di dada ke tu tuan-tuan dan puan-puan? Tapi orang-orang macam tu kau tak bashing, kau tak buat trending topic kat twitter? Kenapa? Sebab bagi korang mereka itu orang dewasa tahu halal haram.

Tapi bila budak 14 tahun buat salah macam ni, amboi kau melatah macam dia tu Hitler yang bunuh orang Yahudi ( eh wait a minute, aku rasa ada certain orang suka hitler sebab dia bunuh yahudi, ye la kan bagi mereka yahudi ini dilaknat, patut mati. fuck you. NO ONE DESERVES TO DIE.) Ok back to the topic, aku tak kisah lah kau nak marah ke budak ni whatever. But please do it in a very classy way. Kau pun tahu kau tak suka ditegur macam kau ni babi sangat kan? She deserves to be treated that way too. Nasihat secara berhemah, especially bila kau nak menegur kesilapan seseorang. Jangan sesekali menjatuhkan hukuman terus menerus. Jangan sesekali. Tak elok dowh. Dah la dia membuka pekung di dada, engkau mengambil kesempatan dengan mengshare kan pekung dia dengan orang ramai. Kau buat lawak anjing pasal dia. =( Dan engkau seorang yang lagi tua dari dia. You are no different from a 14 Y O. Zaman high school sudah berakhir wahai orang-orang dewasa semua. Gunakan kematangan anda dalam men-judge seseorang.

Yang best lepas depa-depa syok kutuk buat benda ini jadi trending topic, tiba-tiba the same exact people, later on... buat ayat tak boleh belah, dengan cakap oh kita tak patut judge budak ni sebab dia kecik lagi. WHAT THE FUCK IS WRONG WITH YOU PEOPLE. Just now kau yang mempopularkan budak tu dan aibnya. Tiba-tiba sekarang kau dah come to your fucking adult sense, kau cakap eh tak baik buat macam ni. WHATTTTT?

Sigh.

Islam itu sendiri lembut. Gunakan kelembutan. Nescaya hati yang keras pun akan lembut. Aku yang hati keras suka swearing ini tapi bila aku nampak seseorang bercakap mengenai keindahan agama, aku pun jadi cair. Why can't we do the same to this girl, tell her "hey it's not ok to do this. but you still have time to repent. everyone makes mistakes. it's something we just can't resist. but a good thing about making a mistake, you actually have learned something. so why don't you learn now by removing this post, and make a promise to yourself.. I WANT TO CHANGE FOR THE BETTER (insert smiley emoticon supaya nampak kau macam angelic sikit) "

It ain't that hard aight?

Sama-sama kita menperingati sesama insan untuk kesejahteraan masing-masing. Pahit sama ditelan, manis sama dijilat. (WTF) Kalau orang buat salah jangan cepat melatah dan memberi kata-kata nasty directly to that person. Kalau nak kasi kata-kata nasty ikut cara aku, guna cryptic messages, hahahaha. Hipokrit, memang pun. Kau pun sama hipokrit. Weks.

Btw, aku rasa trending topic kat twitter pun dah jadi macam Harian Metro. No wonder orang suka baca Harian Metro. Talking about Harian Metro, korang dah tengok iklan dia? Gempak dowh.




My say on the video?





OK sekian sahaja...entri panjang aku.

Kbye.