HISB: Supercell & Nagi






Supercell adalah satu band di Jepun yang mempunyai 11 orang ahli. Dalam 11 hanya seorang je yang produce music,iaitu RYO, yang lain tu buat illustration,photography and other kinds of support. Mereka ini mula mendapat nama apabila mereka meletakkan lagu yang mereka cipta dengan menggunakan vocal synthesizer Hatsune Miku ( a vocaloid*) di satu website dikenali sebagai Nico Nico Douga.

Sebab lagu mereka ini sedap-sedap belaka, dari post bodoh kat website terus buat satu album. Gila best.Tapi dalam album mereka instead of guna vocaloid, mereka menggunakan suara orang betul, seorang perempuan yang bernama Nagi.

DAN KERANA NAGI LAH AKU TERUS NAK SUKA SUPERCELL. Don't get me wrong, memang RYO buat lagu superb gila, tapi I can't help myself from falling in love with Nagi's voice.

Sedap dowh suara Nagi. Macam aku kalau boleh tak nak suara macam Mariah Carey, Whitney Houston, Siti Nurhaliza or whoevertheeff...AKU NAK SUARA MACAM NAGI. For me, suara macam Nagi lah buat bahasa Jepun ni sedap sangat. The reason why aku suka nyanyi lagu jepun sebab the pronunciation, walaupun kalau fikir betul-betul bahasa Jepun sangat kaku dan keras sebab terdiri daripada suku kata sahaja, tapi bila dalam nyanyian dan percakapan bunyi dia sedap sangat. Hahaha. Ye aku memang pelik. Aku appreciate lenggok bahasa. What to do. XD





The best thing about Supercell ni I don't know how they look like. Heck, I don't even know how Nagi looks like. But what I know for sure, suara Nagi sangat sedap and very pleasant to my ears.

See... who says you have to have THE FACE to be famous.
GOOD MUSIC + GOOD VOICE, VOILA BOOOOM BOOOM BOOM YOU GO.

OH NAGI I LOVE YOU.
OH SUPERCELL I LOVE YOU.

Sorry aku suka-suka nak fangirl kat blog ni. Give them a try if you are up for something foreign and beautiful. Belimme you don't really need to understand the lyrics, just listen..from the music and the emotion shown in the voice sendiri dah boleh buat kau rasa best. Sangat feeling.

Btw, Supercell tengah buat audition cari guest vocalist. SO WANNA TRY. Deadline 19 June. Dia tak ada gender/age requirement sebab apa yang dia nak adalah suara. Tapi masuk website dia semua dalam Jepun, aku terus pening. Tapi nak cuba. Walaupun suara aku tak sedap. =)


*Vocaloid adalah software nyanyian synthesizer, macam kau type lyrics, dia akan nyanyi kan dan kau ubah la the pitch and stuff in accordance to your preference. Cool huh? You don't need real singers anymore nowadays. But IMHO, I prefer the real voice because emotion in sound can't be faked. Just saying. Hehehe.