HISB: Rogol. Siapa yang perlu dipersalahkan?




Mari berbicara mengenai rogol. Persepsi masyarakat secara general terhadap kes rogol.Tak mahu tunding jari kat satu kaum. Satu agama. Hari ini kita cakap general sahaja ok.Sebab kalau aku specific kan, kang ada orang butthurt, kata "Eh memang salah perempuan. Sapa suruh pakai seksi sangat. Kan dalam agama dah beri guideline macam mana wanita wajib berpakaian. Mana tak kena rogolnya. Rasainnnn!! (ayat pondan sikit)".

So mari berbicara secara general. Sebab rogol bukan berlaku kepada satu kaum yang khas, kepada agama yang khas. Ia boleh berlaku kepada sesiapa. Kepada adik engkau, kakak engkau, gf engkau. Kepada sesiapa.Tetapi yang lawaknya, walaupun kau tidak beragama, beragama atau konon-konon perasaan beragama, sikap nak menyalahkan sesuatu pihak mesti ada kan. Dalam kes rogol, selalunya entah kenapa, memang lah perogol bersalah, tetapi yang selalu diberikan penekanan yang lebih sikit, adalah perempuan yang dirogol itu. Mereka pulak yang dianalyze lebih-lebih.

Oleh kerana perempuan yang selalu diberi keutamaan, sampai masyarakat lebih focus kepada mengajar perempuan "Peratusan kau akan menjadi mangsa rogol adalah tinggi kerana.." daripada mengajar lelaki "Kau tidak patut merogol kerana.."

Jangan pakai seksi. Nanti kau dirogol. Jangan mabuk sangat. Nanti kau dirogol. Jangan menggatal. Nanti kau dirogol. Wah banyak betul benda-benda perempuan kena ingat.

Tetapi untuk kaum lelaki hanya satu reminder pun sudah cukup iaitu " JANGAN MEROGOL." Kalau perempuan tu taknak, taknak lah!!! Kekuatan yang lebih sedikit dari perempuan yang dianugerahkan tuhan itu bukan digunakan untuk merogol. Salah satunya penggunaan kekuatan itu adalah untuk mengangkat perempuan bila dia terjatuh guling-guling dari atas bukit macam superhero. Bukan untuk merogol. Jangan fikir dengan alat sulit anda. Fikir guna otak. Simple kan?

Bukan lah aku nak side perempuan dan bash lelaki je (cam obvious je aku bash lelaki. wahaha). Dua-dua salah sebenarnya. Tapi tolong lah masyarakat jangan pandang perempuan je yang patut dipersalahkan. Jangan asyik buat kempen suruh perempuan buat itu ini sampai terlupa nak ingatkan kaum lelaki "Hoi korang jangan gatal sangat sampai nak rogol orang!!"

Wasatiah lah dalam berkempen kan. Kasi balance sikit. Kan ke bagus?

Oh sekadar peringatan, kebanyakkan kes rogol adalah dilakukan oleh orang yang dikenali oleh mangsa itu sendiri (Ayah,Kawan,Boipren,Suami) . Percayalah, kau cuba cari statistik kes rogol mana-mana tempat. Yang jenis rogol orang dia tak kenal dan bunuh. Itu lain cerita. Itu orang gila. Dan jarang berlaku aku rasa. Sebab... Why the fuck engkau nak jadi helpless di tempat yang kurang familiar, memang lah patut kau cuba avoid creepy places kan. (contoh jangan jalan sorang-sorang di lorong yang gelap). People in the right mind tahu jangan suka-suka hati jalan sorang-sorang di tempat-tempat sunyi/tempt yang tak familiar sangat. Right?

Entri aku ni solely nak focuskan kat orang yang waras tetapi mempunyai idea yang kurang baik terhadap sesiapa yang dia kenal secara dekat ke tak dekat ke. Sebab aku pretty sure, yang menjadi mangsa-mangsa rogol ini dia PERASAN dia dalam keadaan selamat dan sebab itu dia selamba mempercayai dan...dirogol oleh orang dia konon percaya tu.

With that being said, perempuan jangan terlampau mempercayai, lelaki tolong lah jangan musnahkan kepercayaan seseorang terhadap kau sebab kau lebih pentingkan alat sulit engkau.

Selamat hari Jumaat! Kbye.