HISB: Karma is a bitch vs Allah maha adil

Just a random thought;

Kenapa orang Melayu Islam suka guna ayat ni bila dia rasa dipijak/dianiaya/dibuli:

Karma is a bitch.

Kenapa tak boleh guna:

Allah itu maha adil.

Sama je maksud aku rasa. Tapi lebih relevant dengan kepercayaan engkau itu. Bukan nak cakap dowh, karma tu adalah satu konsep dalam Hinduism. Just saying. Kalau kau ada better way to say it yang tidak mengaitkan kepercayaan, mungkin patut guna yang sepatutnya.

Aku percaya Allah itu maha adil.
Aku tidak percaya karma.
Sebab entah, kalau aku cakap "Karma is a bitch", aku rasa macam aku mengharapkan karma to do all the job untuk memijak/membuli/menganiaya orang yang membuat sedemikian kepada aku.

Ntah, aku rasa mengetahui Allah itu maha adil lagi comforting kut. Apa yang Allah tentukan untuk orang itu dan untuk aku, aku redha. Hatred. Revenge. Nahh not for me. Makan ice cream lagi best. Well that's just me.*

Tapi aku suka lagu Karma dari Cokelat.
Aku ekceli suka sangat cara vocalist dia nyanyi sampai kadang-kadang aku suka tiru
.
Dia best, enough said.


But I think sekarang Cokelat dah tukar vocalist. Boohoo!




Selamat hari Rabu! =)


*Unless kau poke aku dengan kesaikoan engkau lah, sabar ada limitnya ye kawan-kawan. Aku yang suka suka hey hey pun ada perasaan nak jadi Incredible Hulk jugak. Walaupun hijau itu bukan warna kegemaran.