HISB: Pregnancy Test Kit dan Kanser Testis.




Oja menjerit dengan riang dan ria:

Hey lelaki di luar sana, tahu kah anda bahawa pregnancy test kit yang untuk perempuan tu sebenarnya berguna juga untuk anda?

Lelaki menjerit balik:

Hah, iye ke? Apa dia boleh buat Oja?

Oja menjerit lagi:

Menjadi tumor marker. Boleh mendetect sekiranya anda berkemungkinan mempunyai testicular cancer! Kalau the test comes out positive, berhati-hati lah!!!

Lelaki menjerit lagi balik:

Kau tipuuuuuuuuuuuuu! Terangkan kenapa test kit untuk perempuan boleh membantu kami kaum lelaki yang sangat gagah dan hensem ini?

Oja pun explain:

OK macam ini. First of all, kita kena faham pregancy test kit tu digunakan untuk detect apa? Tak tahu? Ah well dia digunakan untuk detect Human chorionic gonadotropin (hCG). Sejenis hormon yang dikeluarkan ketika pregnancy. Tapi kawan-kawan, anda perlu tahu bahawa hormon ini juga dikeluarkan oleh kelenjar pituitari lelaki dan perempuan juga. Yang beza nya sedikit atau banyak je.

So dari pendapat aku, in order to get a positive result in the test, kau mesti ada certain amount of hCG. Kalau kau lelaki, dan kau guna test kit dan dapat positive maksudnya amount of that hormone in your body macam terlebih sedikit dari biasa (from wikipedia: The normal range for men is between 0-5 IU/ml.). Threshold untuk pregnancy test kit tu, sebab dia ambil dari urine kan adalah 20-100 IU/ml. So yeah, if kau lelaki dan kau dapat pregancy test positive...better pi doctor and tanya awat level hCG saya tinggi sangat. Oja cakap kemungkinan testicular cancer.

By the way, if engkau ambil steroid pun boleh dapat result positive. And kalau perempuan yang tidak pernah melakukan seks, tiba-tiba kau dapat positive sebab tu boleh menjadi indication something is wrong with your ovary. Scary kan?

And satu lagi pesanan aku, tak bermaksud kalau kau dapat negatif kau tak dapat kanser tau? Sebab test ini bukan accurate pun. Cancer kan perangai macam sial. Faham-faham je lah. It's just that kalau kau rasa ingin tahu, why don't you try. Aku takde testis so kenot try. Tapi aku ada ovary. Nak try lah!!

So imagine situasi ini:

Si isteri (dengan positive pee-stick di tangan): Hidup kita akan bertambah ceria sayang! Aku mengandung!!!!

Si suami
(dengan positive pee-stick di tangan): Aku akan mati! Kau cari lah lelaki lain untuk menjaga anak kita itu!


Er, awkward kan?

Alright sekian sahaja entri informatif aku hari ini. Selamat mencuba!!!