HISB: Alzheimer's disease, fuck you.


Hai pembaca sekalian. Hari ini hari Jumaat. Boleh tak kalau aku nak tulis pasal satu soalan yang bermain-main di otak aku masa aku tengah mandi lala pagi tadi? Boleh lah sebab ini blog aku. Dan aku pun tak faham kenapa bila mandi aku suka fikir benda-benda serius dan menyedihkan.

So apa soalannya wahai ojamoja?

Kalau aku diberi peluang untuk menghapuskan satu penyakit di dunia ini, penyakit apakah akan aku pilih?

Jawapan:

Aku akan memilih penyakit Alzheimer. Sila ambil perhatian bahawa, aku tidak pernah kenal sesiapa secara personal yang mempunyai penyakit ini. Tetapi aku selalu baca mengenai all the pain and the suffering of the people yang family dia ada penyakit ini. Sila faham penyakit Alzheimer dan nyanyuk (dementia) bukan lah penyakit yang sama. Dementia adalah salah sau simptom AD. AD adalah pencetus simptom itu. Macam kau ada demam (equivalent to dementia), tapi penyebab (equivalent to AD) demam ada banyak. Ha macam tu lah. Get it? Get it? Sila lakukan research sendiri untuk lebih memahami mengenai penyakit ini. =)


Kenapa?


Bagi aku Alzheimer adalah penyakit yang paling teruk dibandingkan dengan penyakit-penyakit yang lain seperti kanser. Kalau kanser, bila orang tu didiagnos, misalannya pada tahap yang keempat, at least dia masih boleh menggunakan otak dia dan menggunakannya sebaik mungkin untuk mencipta imej-imej indah kepada keluarga tersayang sebelum dia melangkah ke alam barzakh.

Alzheimer pulak, bila kau sudah didiagnose, expect a free ride downhill without the adrenaline rush. Kau bayangkan, physically kau kelihatan sihat, tetapi mentally...segala hanyalah tinggal debu-debu yang semakin hilang ditiup angin yang sepoi-sepoi bahasa. Kau baca phrase aku tulis tu sambil dengar lagu "Killing Me Softly" mesti kau boleh bayangkan apa yang aku rasakan bila aku menulis ayat lame itu.

It's like a very long, wasting disease and people seem to live for a long time once they are diagnosed. Wow what a brilliant torture. Instead of attacking you and only you, it attacks the whole family. Your loved ones. Sad. Very sad.

Ia bukan sahaja membunuh engkau, tetapi ia memporak-peranda dan membunuh kehidupan engkau sebelum dia membunuh engkau. Bayangkan kau sakit tak ingat apa lalala, family kau yang berusaha menjaga kau, menyusahkan kehidupan mereka. Dan bila kau meninggal, memori yang terakhir engkau di mata orang-orang tersayang adalah hanya imej engkau sebagai seorang zombie yang confused.

"Sebelum (insert name) mati, dia pandang aku dan tanya "siapa engkau?". Lepas tu dia mati"


Someone please find a cure. Stem cells research please come up with something within my lifetime - hell within anyone's lifetime. Please. Pretty please.

Semoga orang-orang tersayang di sekeliling aku terlepas dari bahana penyakit yang kejam ini.
Amin. Sesungguhnya Tuhan engkau lebih mengetahui, right?

Aku pernah baca, minum kopi antara cara untuk mengurangkan risiko untuk mendapat penyakit Alzheimer. Er. Jom Starbucks anyone?

By the way, Alzheimer's disease fuck you. And fuck you too cancer. Fuck everything.

Kbye.