HISB: Padan Muka Dia.

Tadi aku post lah berita mengenai permergian Aleesha Farhana menemui Illahi di facebook aku dengan caption " Seriously? No way. Sedihnya. =(". Tiba-tiba terdapat beberapa komen yang mempersoalkan kesedihan aku. Mereka mencucuk-cucuk aku dengan komen ignorant seperti " Ini balasan Allah kenapa perlu sedih?", kalau kita direct-translate kan ke bahasa kurang ajar "Padan muka dia, memang patut dia mati"

I don't understand this kind of people. Sampai orang mati pun, the negativity you have towards him masih ada, masih terlekat kukuh. Like come on dude, he's dead, what's wrong with me being sad about it? Kalau kau benci dia, I don't fucking care. But please, don't do it on my page. Seriously. I don't like to consume myself with hatred and such. Especially when it comes to someone yang baru meninggal! The fuck. Kalau itu abang kau, saudara mara kau, won't it be so wrong to say something like "I'm happy he's dead,because I think he fucking deserves it!" Please bitch, no one fucking deserves to die, that's including you! We die when we have to die. Bukan sudah ditulis kah?

My point being ; stop talking bullshit bout other people when you don't even know what really happened and all. Especially when they are dead. Aib dia, aib dia lah. Motif kau nak still menjaja aib dia? Yang sudah itu sudah. Yang sekarang ini sekarang. Yang akan datang itu akan datang.

Hiduplah dalam keadaan sentiasa yang mahu belajar. Mahu mengambil iktibar. Janganlah hidup dalam keadaan memikirkan kau lah betul, tiada siapa sebetulmu. Setiap perkara yang terjadi ada hikmahnya. Dan selalu beringatlah kita ini sangat sangat kerdil untuk menghakimi orang lain yang melakukan sesuatu yang bercanggah dengan ideologi kita. Kita hanya setakat boleh menghakimi beberapa perkara melalui hukum manusia sahaja. Yang perkara tidak berkaitan, kita serahkan kepada-Nya ok?


Dan jadi lah manusia yang beradab. Orang meninggal, kita sampaikan rasa simpati dan doakan kesejahteraannya di alam sana. Bukan mencaci menghina. Sebab kita sendiri tidak mahu bila kita meninggal, kita dicaci dan dihina. Ambil iktibar. Ikut cara aku: See/Listen. Stop. Think/Analyze. Learn.

Sekian tazkirah saya pada hari ini dan...mari sedekahkan Al-Fatihah kepada Mohd Ashraf Hafiz Abd Aziz/
Aleesha Farhana.

Status saya yang perli habis kepada sesiapa yang terasa:


Selamat hari Sabtu!