HISB: Creationist vs Evolutionist


Pada Sabtu yang lepas, di sebuah kedai buku di Subang sambil menanti masa untuk berjamming:

O: You baca buku apa? *sambil melihat cover buku" Oh 'The World History'.
E: Haah. Kalau I ada anak I akan kasi dia baca ni.
O:*sambil tengok page yang dia baca, section yang dia baca, "Origin of humans"* Eh ini salah ni. Ini konsep evolusi. Fuyoo boleh buku macam ni dia tunjuk benda-benda camnie ek kat Malaysia. Kalau kat US dah kena banned kut. Sebab banyak cikgu yang ajar konsep evolusi kena tangkap kat sana . Sebab contradict dengan bible.
E: Ye?
O: Haah. I'm not sure about you, tetapi kepada orang yang tak percaya religion, mereka percaya evolution gila. Kita on the other hand, adalah creationist. Percaya segala yang wujud adalah kuasa yang Maha Esa.

I believe in evolution as a theory. Meaning aku percaya there are changes in trait or gene yang dipasskan through generation untuk kebaikan masing-masing. Aku percaya dengan how it works. But I don't believe it as a fact! Fact is like an absolute certainty. Tidak boleh disangkal. Teori adalah teori. Kerana ia datang dari manusia. Manusia tidak perfect. TIDAK AKAN JADI PERFECT LANSUNG. Dan kau pernah pergi ke zaman dolu-dolu ke? Tengok macam mana beruk boleh tukar jadi manusia? Seriously. Kalau doraemon were real, mesti best kan boleh go back in time and tengok siapa betul siapa salah? *sigh* Mungkin kita dijadikan di bumi ini untuk hidup dalam assumptions. Sigh. We humans can assume away. Tapi akan sentiasa sangsi. That's our nature what?

Instead of sangsi kat creator aku. Baik aku sangsi kat manusia kan?

Sigh. Aku suka sains dan benda logik. Tapi kadang-kadang kena kasi limit. In this case, sorry to say, aku berpegang kepada "Ignorance is indeed bliss". Sorry Darwin, you are smart alright, but I can't agree to you wholeheartedly. Because like me, you are only a human. Tapi kau ada janggut macam Santa Claus.

Kbye.