HISB: George Clooney ada satelit.

Wow.

Nak dijadikan cerita GC, seorang lelaki tua yang hensem, telah melibatkan diri di dalam satu program yang dinamakan Satellite Sentinel Project di mana satelit ini digunakan untuk untuk er menghendap negara Sudan.

Kenapa Sudan?

Ye lah kan Sudan glamer dengan perang saudaranya. Haish apa nak jadi kan? Bergaduh sesama sendiri kerana perbezaan ideologi, etnik, agama dan hak minyak. What the fuck. Stupid. Dah la perang nak lama-lama pulak tu. Tak sedar diri, negara tu tengah mundur. Ini kawan-kawan kenapa pentingnya education!

OK back to cerita satelit. Sabtu yang lepas, Sudan Selatan telah menjadi negara. Bebas dari kecaman Sudan.Yeay lah kan.Tetapi tunggu dulu, jangan menjadi terlalu happy, Sudan masih lagi mempunyai satu masalah. Konflik Darfur. Pergaduhan antara arab dan bukan Arab di Darfur. Dan ye Darfur adalah di Sudan. Haha macam bodoh masih bergaduh lagi sesama sendiri.

Konflik Darfur masih on-going. Timbul pulak satu hal lagi. Satelit GC mengeluarkan satu gambar di mana kelihatan terdapat mass graves di Kordofan Selatan. Kordofan Selatan adalah tempat pengeluaran minyak utama yang sekarang ini menjadi sebahagian Sudan Utara. Daripada gambar mass graves, kita boleh tahu bahawa sekarang ini ada konflik baru. Sigh. Askar Sudan Utara sedang bergaduh dengan etnik minoriti yang pro-Sudan Selatan. What the fuck. Dah la mereka ini bergaduh, main bunuh-bunuh. Cuba tiru orang Malaysia sikit, gaduh-gaduh dalam social networking je berani. Hiks.



Bila aku bace berita macam ini, aku selalu rasa bersyukur sebab aku telah ditakdirkan Allah untuk tinggal di negara seperti Malaysia. Dan aku harap kerajaan Malaysia sekarang dan pada masa akan datang tidak akan menjadi secorrupt kerajaan Sudan. Sila belajar dari kebodohan orang lain!

Tetapi ini bukan main point entri aku. Main point entri aku:

HOLY SHIT GEORGE CLOONEY HAS A SATELLITE? THAT'S FREAKING AWESOME!

Selamat Hari Jumaat dan jangan lupa berbuat baik sesama kita. Kerana InsyaAllah kebaikkan itu akan membantu kita apabila di sana. Ini pesanan untuk diri sendiri dan stalkers. Kbye.