HISB: Filem Ojamoja Suka Tengok!


Dear Zachary: A Letter to a Son About His Father



Baru tengok dokumentari ini. Aku ingat cerita ni cerita cute-cute pasal ayah dan anak. Tanggapanku salah sama sekali. Tak sangka aku boleh enjoy tengok dokumentari. Ye lah selalu tengok dokumentari retis Hollywood kat E! Channel, takda la pulak rasa macam ni. Ini enjoy sampai semua feeling aku rasa hanya dari satu dokumentari. Cam haram betul sapa yang buat dokumentari ni. Pandai dia buat aku nampak macam orang gila. Sekejap aku sedih, lepas tu senyum-senyum, lepas tu marah gila, lepas tu sedih balik. I bawled like a baby kut.

Aku rasa yang buat cerita ini agak enjoyable sebab dia ada banyak old footages pasal subjek. So memang tak bosan lansung. Dengan narration pembuat dokumentari ini lagi, dengan lagu background plus all the footages buat aku rasa macam aku pulak kenal mereka-mereka ini dalam real life. Jadi aku rasa memang penting kita mengabadikan memori di gambar dan di video. Sebab sangat berguna untuk menangkap emosi. Aku yang tak kenal mereka pun boleh tangkap layan dengan emosi bila tengok gambar-gambar dan video-video tu. Sigh.

Saranan aku, tengok dokumentari ini kalau kau ada mood nak menangis. I'm not gonna lie, it's a soul destroying documentary. And please don't google the story about them. Sebab aku first tengok tanpa tahu apa-apa pasal kes ini. So bila tengok wah rasa terkezut datang menjengah.Walaupun sedih, ini aku rasakan the best documentary aku pernah tengok.

Konklusi aku dapat buat dari cerita ini: It's kind of a reminder to men, don't stick your dick in the crazy.
Hiks.


Rating di Rotten Tomatoes: 94% (Fresh!)