HISB: Orang Islam sembahyang di dalam gereja.



Tadi pergi facebook nampak banyak orang share video ini. Ah well let me tell you the truth, I'm not amazed. Not a bit. Maybe sebab aku pernah belajar di sana. Dan aku boleh nampak toleransi orang-orang di sana dengan agama.

Dulu di universiti, sebelum kewujudan Spiritual Center, orang-orang Islam bersembahyang Jumaat di bawah basement gereja. That's why aku tak amazed with the video. Dan bila Spiritual Center siap dibina, manusia-manusia dari pelbagai agama berkumpul di situ. Ada bilik untuk orang Islam, orang Yahudi, orang Kristian dan other 57 religious groups. I kid you not.

All of them under one roof. While you are praying inside the room, you can hear someone, playing piano outside chanting all the nice things which I'm pretty sure taken from their holy book. And setiap semester selalu ada macam a round table discussion di mana, Imam,Rabbi dan Priest berkumpul satu meja, berbincang mengenai differences, similarities dan isu-isu semasa yang related dengan mereka. Yes a healthy talk. That's what we actually need. Now you tell me, why I'm not amazed by the video at all. Sebab aku pernah nampak semua di depan mata aku sendiri.

Dan kita kena faham situasi Amerika berbeza dengan situasi kita. Mereka mempunyai isu mereka sendiri. Di sana aku rasa, mereka tengah struggle dengan Religion vs Atheism. Di sini kita struggle dengan this one particular religion vs ALL OTHER RELIGIONS. Hiks.

You see the difference? Sebab itu toleransi agama di Amerika agak kuat, kerana mereka mempunyai musuh mereka sendiri. Orang yang tidak mempercayai kewujudan tuhan. Jadi apa guna orang yang mempercayai kewujudan tuhan bermusuh sesama sendiri. Oh isu mengenai how orang Islam dilayan umpama terrorist di Amerika? Sadly, that's a true story. Thanks to stupid motherfuckers yang tunjukkan side bodoh mereka dengan menggunakan nama agama. Sheesh. Dari pengalaman aku, aku tidak pernah la merasai apa-apa prejudis kerana agama. Sebab aku pun tidak mencerminkan Islam yang orang Amerika fikirkan. Bila mereka tahu aku tidak makan babi dan minum arak baru mereka terkejut. Kalau kau jumpa orang Turki lagi best, nama je Islam, semua benda haram dia buat. Lepas tu bila dia nampak kau sembahyang, "Oh you are an extremist". Pejadah, sembahyang kena cop extremist. Wahaha. Itu tak boleh nak salahkan sapa-sapa, itu kita panggil.. ignorant. Hiks.

Back to the main topic, kadang-kadang aku rasa dari duduk freak out orang kita ini iman rendah sangat nak masuk agama lain, baik risaukan orang kita yang berselindung di sebalik agama, dan sebenarnya tidak mempercayai tuhan. Aku pernah jumpa ok. Banyak juga lah. Mereka ini selalunya orang yang bijak pandai. Masalah mereka ini, motto mereka sky's the limit. Selagi aku nak berfikir, aku akan berfikir suka hey hey tanpa batasan. Dan orang-orang ini kalau dia fikir dengan bijaknya, dia tidak akan memilih mana-mana agama. Kenapa? Setiap agama ada loopholes nya masing-masing. Dan ini lah yang tidak disukai oleh orang-orang bijak macam ini. Mereka tidak suka loopholes. Mereka suka penjelasan yang konkrit.

Dan the reason kenapa mereka masih menggunakan nama Islam mereka? Ye lah nyah kau kat Malaysia kut. Wear the facade and people won't notice you and your crooked mind. =) Dan dengan itu, orang macam ini kita patut gentar. Mereka ini sangat menakutkan. Untuk permulaan, berhenti berfikir secara mutlak kata orang bukan seagama adalah musuh kita, kerana there's always a possibility, the enemy is among us. Beware!