HISB: Kafir vs Kita

Bila kafir berbuat-buat baik dengan kita,memberi pertolongan, berkongsi buah fikiran dari perspektif kafir, selalunya orang di luar akan tanpa segan silu menuduh mereka mahu menyesatkan kita.

OK cuba kalau aku reverse role sikit.

Kita berbaik-baik dengan orang kafir, mengajak dia ke rumah berbuka puasa, mengajar dia mengenai agama kita dan lain-lain.Dari perspektif kita, ini dianggap satu perkara yang baik, menyebarkan kebaikan mengenai agama atau dengan nama baiknya berdakwah. Tetapi, aku ada satu persoalan: adakah dari perspektif si kafir, kita ini sedang menyesatkan mereka?

Atau dalam negara ini..hanya satu side je akan selalu benar. Tiada yang salah melainkan benar belaka. Dan satu side lagi yang akan selalu salah. Tiada yang benar melainkan salah belaka!

Pelik.Dunia ini besar. Banyak manusia. Banyak fahaman. Banyak agama.

Dan aku yakin pemikiran seperti "aku memang benar, tiada salah melainkan benar belaka" adalah satu anggapan default kepada pemegang fahaman mana-mana pun. Well, I guess it's each to their own.

Jadi kenapa kita perlu bongkak dan cepat melatah? Kenapa sebelum menuduh kita tidak mencerminkan diri sendiri dulu? Mana tahu apa kita buat yang kita sangka baik itu adalah buruk di mata orang lain?

Bukan aku nak ajak orang suruh fikir merapu-rapu dan menerima semua ideologi as it is. Aku just harap semua orang boleh kurangkan perasaan self-righteous itu sikit dan berhenti menganggap orang yang bukan sealiran dengan kita adalah jahat dan memang kerja mereka dihidupkan di muka bumi ini untuk menyesatkan kita yang sebenarnya "tiada yang salah melainkan benar belaka" ini.

Solusi dia mudah je:

Ada otak. Pakai!

Kan best kalau semua orang mengaplikasikan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif yang kita belajar masa sekolah-sekolah dulu. Berfikiran secara straight mengikut buku satu per satu, tanpa sedikit pinch of rasional, pun kadang-kadang boleh menyesatkan kita.

Just saying. Don't take it to heart yah?