HISB: Sumbang Mahram Clownfish.



Fakta yang agak saiko mengenai clownfish (remember Nemo?):

OK first of all, mari aku bagitahu bahawa semua clownfish dilahirkan secara azali sebagai jantan. Dan ikan yang paling besar dan dominant di dalam kumpulan clownfish akan bertukar menjadi betina.
Di dalam satu kumpulan ikan clownfish, terdapat satu alpha male dan satu alpha female. Di mana, di dalam kumpulan tersebut, hanya pasangan alpha itu sahaja dibenarkan mengawan untuk breeding purpose. OK yang saikonya bila alpha female mati, alpha male akan sukasukahey transform menjadi alpha female melalui proses biologi yang entah aku malas nak ambil tahu. Siapa pulak jadi alpha male? Ikan yang ranking kedua terbesar selepas alpha female. Susunan dia aku rasa macam susunan kesultanan negeri Perak kut. Hiks.

Jadi kau cuba bayangkan cerita Finding Nemo. Kenapa bapak dia beria sangat nak mencari Nemo? OK beginning of the movie kan mak Nemo mati kan? Lepas tu Nemo hilang. Bapak dia pun pergi mencari.

Jadi kalau mengikut fakta alam clownfish, bapak dia akan bertukar menjadi alpha female, dan Nemo..jeng jeng jeng.. akan menjadi alpha male.

Dan terjadilah sumbang mahram antara bapak Nemo dan Nemo.

So yeah, how does it feel when
a fact from upper level developmental biology ruined a very cute movie?

Sucks to the core right?

EUW NEMO!!!!!!!!!!

Sumber: Wikipedia / Aquatic Community