HISB: Malaysia tidak koro.


I've recently found myself to be very vocal about my distaste for certain things. It scares me sometimes.

As a girl, I'm blaming it on PMS. =) Kasi can la heh?

And from my status, no I don't blame the university to produce that ignorant someone, as for me the university is only an entity which could be changed once we have decided to change the you-know-what. Please read my words again and again. I'm blaming the mentality. Change the mentality first then we talk about the changes need to be done in our country. Kalau kau sendiri tak sayang negara memang tak gunalah untuk berdebat siapa hebat kan?

Yang best yang like status aku tu ramai kawan-kawan aku yang belajar luar negara dan yang pulang menabur bakti kepada sistem ekonomi negara. High five lah kawan-kawan!

Oh btw nak tahu kenapa aku boleh terkeluar statement UITM adalah universiti yang racist? Oh sebab aku terjumpa gambar yang sangat cantik pagi tadi:


Dan aku dengan tanpa segan silu berkata di dalam hati: Eiii racistnya Amerika dulu.

Next, aku pergi cari perkataan segregation. Sebab nak memahami. Jumpa artikel wikipedia. Skimmed through senarai negara yang melakukan racial segregation. Dalam hati doa, Malaysia mungkin tak kut. Sekali hahaha there you go ada nama Malaysia, contemporary segregation. Mengasingkan bumiputera dan bukan bumiputera. Ouch. A sudden realization terhantuk kat kepala aku. Tertusuk duri di hati kalbuku. Adakah ini bermaksud negara aku racist? Haha. Negara lain mesti anggap negara aku racist kan? *sigh* Memang racist pun!

Then kawan aku tanya dalam komen status aku. How to fix racism?

Aku jawab aku tak tahu dan aku rasa impossible to fix. Tetapi itu sebab aku cynical. Bagi aku negara yang tiada racism adalah negara yang homogenous dan mmm tidak berasaskan agama . Banyak kat Europe. Contohnya Sweden. Hanya 23% daripada mereka percayakan kewujudan tuhan. Aku selalu nampak komen orang Sweden mereka syiok duk negara depa. Haha. Memang la syiok kan, tadak banyak sangat benda nak pikir, tadak banyak hati nak jaga. =P

Dan tiba-tiba aku teringat apa Morgan Freeman cakap bila ditanya " "How are we going to get rid of racism" dia dengan selamba menjawab "Stop talking about it".



I think by it he meant the race itself. Meaning, treat everyone equally? Can you do that? Can I do that? Er tah. Tepuk dada tanya selera lah beb. Selamat malam!