HISB: Apa ojamoja belajar di hari raya!

It's only the third day of raya and I think I have had enough. Hiks. It's kinda normal right, for a 28 y.o to get all boring with this raya thingamajig. Plus bosan dowh balik kampung, all my cute nieces and cute stepbrothers and stepsister, beraya di tempat lain. Bosan lah kalau tiada orang muda dari aku. Kenot buli-buli suruh buat itu ini, as an exchange for a packet full of duit raya. =P

So I guess I'm back to rock my blog. To treat my mind like a sponge. Ready to absorb all the knowledge. Jyeahhh!

Btw, mari aku listkan apa aku belajar di hari raya:


Yang kecil - berbicara mengenai berapa banyak duit raya mereka dapat. Dan melabel siapa yang kedekut, siapa yang tidak.

Yang remaja - Berbicara mengenai tidak sabar untuk pulang ke ibukota, untuk menggunakan duit raya dan berjoli bersama rakan-rakan.

Yang dewasa dan bujang - "Oh stop it already with the ultimate question. Kalau aku kahwin aku kasi kad alright?"

Yang dewasa dan berkahwin - "Ok next stop, rumah pak ngah you eh yang?"

Yang tua, masih all excited about raya kerana kehadiran cucu dan ahli baru - "Yes anak aku semua balik kampung. Bangga aku!"

Yang tua yang sudah sedar mati itu benar dan sedang bersiap sedia- Berbicara mengenai kenapa kita mesti bersiap sedia untuk menghadapi alam selepas kehidupan.

And guess what, I chose the last group to hang out with during raya. Hahaha. I kid you not, those orang tua yang bersiap sedia have some deep insight, yang aku pasti jarang akan aku dapat dari orang-orang sebaya atau pun slighly tua dari aku. Ye lah kalau sebaya, hanya bercerita mengenai duniawi, duniawi, duniawi! Bosan! Sebosan tengok cerita di TV masa raya.

But this particular group, yang yakin bahawa mati itu seumpama akan menjengah mereka esok sangat membuat aku membuka mata. Mereka-mereka ini aku rasa sudah pasti merasai segala fasa. Dari fasa jahil, ke fasa ingin tahu, ke fasa sedar dan akhir sekali fasa redha dan bersiap sedia.

Dan aku? Aku masih fasa ingin tahu! Hiks. Aku harap Tuhan panjangkan umur aku agar aku dapat mengalami ke semua fasa. Aku takut menjadi tua. Tetapi the advantages of menjadi tua, kau boleh sentiasa belajar. Itu yang best! Lagi bila best, bila benda-benda kau fikirkan masa muda kau ingat itu lah betul, itu lah the one! Tapi sebenarnya tidak. Kerana perkara yang kau rasa the one itu akan berubah mengikut usia. And trust me in the end, kau akan mengalami fasa "All I know is... that I know nothing". =) Yang pasti usaha untuk mengetahui dan bersedia untuk berubah itu penting!

And aku macam tersedak bila one of the orang tua cakap, kita kalau bersalah dengan tuhan, at least kita dan diri dia punya hal. Dan Dia adalah Maha Pengampun. Kalau kita bersalah terhadap orang lain? Meninggal tanpa meminta maaf? Alangkah sedihnya. Shit. My goal for the coming years sampai mati, not to make enemies! Hiks. Being vengeful and butthurt will get you no where in life. TRUE!

Btw, best bila melepak dengan orang-orang tua ni, akulah macam the only person yang sangat berpegang teguh dengan fakta. Kalau ada perkara yang aku rasa perlu diperbetulkan berdasarkan fakta aku tahu. Aku akan akan utarakan. Ah well, we always need that someone to snap you out of faulty thinking and get you moving forward with a better mindset. And yes I have always wanted to be that person. Masih struggle! Semoga berjaya ojamoja! XD

Ok berakhirlah coretan aku mengenai apa aku belajar dari raya! Haha. Sangat deep. Sebab aku ini memang deep orangnya. Suka tengok benda beyond of whatever yang ditunjukkan di depan mata dan yang didengari oleh telinga. Hiks. Sorry if I'm such a bore for you guys.

Ok guys, enjoy your raya. I hope you guys too learn something new during raya. =) And please don't stop visiting me my blog. Sebab aku ada banyak benda nak share. Hiks. Kbye.