HISB: Melayu dan Open Minded

Hi! Wah blog aku menjadi popular sebentar! Terima kasih kepada Namewee sanggup berkongsi entri Nasi Lemak 2.0 di facebook pagenya. Terkejut mak nyah. Hahaha, walaupun aku sure kebanyakkan pembaca yang datang menyinggah di blog ini semalam adalah bukan target audience ku. There's a reason kenapa aku menulis secara majornya dalam Bahasa Malaysia. Sebab aku nak pembaca aku adalah orang bangsa aku sendiri.

Racist kan aku? Bukan nak cakap orang Melayu ini tak pandai membaca bahasa Inggeris, sebenarnya aku yang tak reti tulis ayat perli dan panas dalam bahasa Inggeris. Sebab aku rasa bila aku cakap/tulis in English rasa macam sedikit sopan dan comel. Jadi aku takut mesej aku nak sampaikan tak jelas. Wahaha. But it's all good. Aku tak kisah kalau bukan orang Melayu nak membaca blog aku.
Sepertimana kecantikkan adalah hak milik setiap insan, pengetahuan/pendapat juga adalah hak milik setiap insan juga. Tapi satu je warning aku, harap bersabar hendaknya dengan kerojakkan aku menulis. Sebab aku memang rojak orangnya. Sedap dan pedas! XD



OK hari ini aku ingin berbicara mengenai istilah open minded. Aku benci bila orang menyalah ertikan term tersebut. Ini lah dari POV aku sebagai seorang gadis Islam berbangsa Melayu. Setiap kali seseorang Melayu datang kepada aku dan sukasukaheyhey meng-claimkan diri dia sebagai open minded, aku selalunya akan melayankan saja. Dan kami berbicara. Aku bila orang berbicara mengenai mereka punya open-mindedness secara gahnya, mesti lah aku suka mengutarakan soalan-soalan yang tidak konservatif. Dan aku mengharapkan jawapan yang kurang konservatif. Sad to say, jawapan mereka sama sahaja dengan orang yang tidak terbuka mindanya.

So what kind of open-mindedness are you talking about here fucker?

"Ooh,aku minum arak. Aku melakukan seks sebelum kahwin. Aku menghisap dadah. Aku suka menjadi high.
Aku bukan tipikal Melayu. Aku open kepada segala benda. " (And yet you do all the stuff, still tak sanggup makan babi panggang. Hiks)

Haha. Funny.

That's not open minded. Itu open lifestyle. And anyone can do that. Kurangkan iman kepada tahap yang berbahaya, voila OPEN LIFESTYLE!

So fuck you and your open lifestyle. I don't give a fuck about that. Really, just like you I'm also OPEN MINDED. It's just that my lifestyle is not THAT open. Mungkin sebab aku antisosial. Aku not into pergi keluar beramai-ramai ke tempat yang sesak dan berminum-minum. Aku juga sangat jahil terhadap segala dadah, ganja pun tak pernah rasa. Aku memang seorang yang sangat bosan. Jadi bila aku bercampur gaul dengan orang yang OPEN LIFESTYLE nya, aku jadi sedikit inferior. Rasa macam OMG kenapa aku ini bosan sangat. But I have my own reasons why I choose to be this way. Erm nothing to do with my iman, most probably sebab aku budak berasaskan sains. I tend to find all the logical explanation that I can get on why I should do this and why I should not do that. It's pretty simple really. =)

Bila aku berbicara mengenai open-mindedness. Aku maksudkan kau OK with some people being gay because they are gay. Kau OK with some people change their gender because they think their ori one doesn't suit them. Kau OK with some people change their religion because they have lost faith with their ori one. Kau OK with some people do things that it's NOT YOU because they think that it's THEM. Faham?

That's open minded for me. Kau OK dengan pilihan hidup orang lain. Satu skill open minded yang kau perlu master adalah, kau tidak mudah mengikut. Kau bukan orang yang mengikut membuta tuli. Itu paling penting. Dan kau jugak bukan pemaksa. Bila mengetahui orang tidak mengikut apa yang kau rasa betul, kau memaksa dia mengikut apa yang kau rasa betul. Jika dia tak nak ikut, kau hina dia. Kau cakap dia tak akan bau syurga. Kau tahu ke syurga tu bau macam mana?


Dalam Islam sendiri menengahkan konsep tiada paksaan. Jadi kenapa perlu memaksa? Jangan cakap tidak serupa bikin der. People will always do things you don't really like. Always. Every day. If you don't want to accept things as they are, then tolerate! Tolerate tak bermaksud kau menyokong idaknya?

Minum lah arak mahal-mahal, buat seks dengan ramai orang, mencuba segala dadah di dalam dunia ni, dan kalau masih panggil india adalah keling, cina adalah cina babi, orang kafir adalah jahat dan sentiasa menyesatkan, orang bertudung adalah melambangkan kebaikkan yang mutlak, orang tidak bertudung melambangkan kejahatan yang mutlak dan banyak lagi. Kau bagiku, adalah orang yang paling tertutup mindanya dalam kamus aku.

So yeah, tepuk dada, tanya lah "adakah aku open minded?"