HISB: Conspicuous consumption


Conspicuous consumption - is spending on goods and services acquired mainly for the purpose of displaying income or wealth

Oh macam orang belanjakan duit ribu riban beli:

Kereta mahal.
Cincin berlian mahal. (Hai Rosmah! Cantik cincin kau nyah!)
Komputer mahal.
Telefon pintar mahal.
Kenduri perkahwinan yang over the top.
Apa-apa mahal.

Bukan sebab kita perlukan. Tapi sebab perkara yang dinamakan, status sosial.

Contoh situasi:

Tengoklah dia bawak BMW, mesti kaya gila. Jom lepak dengan dia.
Wah tengok jam tangan dia guna, jam tanga Omega tu. Jom kawan dengan dia.
Wah tengok bila dia bukak botol, dia bukak botol yang mahal-mahal je, mana ada minum beer koro macam kita ni. Jom jadi geng dia.

Baru aku tahu ada nama yang spesifik untuk perlakuan membeli barang-barang mahal atas nama status sosial. Haha gila cool. Boleh guna term tu apa bila berbincang dengan rakan-rakan yang gila ekonomik. Tapi masalahnya aku mana ada rakan gila ekonomik. Sheesh.

*yawns*

It makes me thinking tha
t this idea of "good life" has been unconsciously installed in our brain by the stupid marketing which we've spent our whole life being exposed to. If you ask me, it's pretty silly.

*sigh*

Mengingatkan aku kepada Maslow's hierarchy of needs, yang apabila kita sudah mengecapi keperluan asas seperti makanan, tempat tinggal, tidur dan sewaktu dengannya, keperluan kita akan memanjat naik hirearki dan akan membuat kita lebih terbuka dengan masalah yang lain. Bermaksud, bila kita makin kaya, masalah kita tidak hilang, malah akan lebih er complicated? Dalam erti kata lain, kita tidak akan pernah puas lah kan? Damn son. This is sick.





I guess, thanks a lot consumerism! Saya akan berusaha sedaya upaya untuk tidak menyembah awak. Tetapi saya rasa saya perlukan sangat ipad2 tu walaupun saya dah ada well-functioning laptop dan smart phone. Dan kalau saya ada ipad2 mesti banyak hipster nak kawan dengan saya. Ye la up lah social status saya sebab saya pakai ipad2. So camna ek? Hiks.

And the more I know about random stuff like this, the more I am like:

Humans, we are really something, aren't we?


*shrugs*

p/s: Lately aku suka sangat baca benda-benda yang berkaitan dengan psychology and economics. Best gila. Rasa begitu enlightened. Hiks.

Sumber: Wikipedia (Conspicuous Consumption) / Wikipedia (Maslow's Hierarchy of Needs)