HISB: Cinta Sejati?

OK nak dijadikah cerita aku ada lah mengenali seseorang ini yang mempunyai adik di dalam vegetative state akibat kemalangan yang telah memberikan impak kepada otaknya. Kesian kan?

Dan pada satu malam sedang aku syiok berjalan-jalan di dunia penuh dengan informasi, dunia itu telah menemukan aku dengan satu artikel yang menarik minat aku. Ia mengenai satu ubat yang dapat membuat a severely brain-damaged patient dapat bangun dan boleh bercakap-cakap. Cool kan? Like omg you can actually talk, instead of showing people around you signs that you are aware about them.

Dan aku berlala lagi, oh berjumpa dengan satu dokumentari menunjukkan pengorbanan seorang wanita terhadap tunangnya yang berada di dalam vegetative state. Jadi mereka actually menggunakan ubat itu. Dan yes it works! He can talk! Omg so cool. Tetapi hanya untuk masa yang agak limited lah, lebih kurang satu jam. Sedih sungguh.







"It's very difficult to comprehend the fact that I can talk now, and in an hour or so I won't be able to talk at all. It really sucks, it really sucks." =(

Watching this documentary agak eye opener kepada aku yang sangat skeptic dengan true love. And I keep questioning myself. Kenapa perempuan tu masih berada di situ? Kenapa dia tak walk away? Because if I were her, I would walk away. I'm no saint. Maybe she IS a saint.

Ada seorang hamba Allah pernah bertanya kat aku satu soalan yang agak depressing, ketika kami bergembira bermakan-makan, kalau lah aku yang terlantar tidak dapat berbuat apa-apa, adakah aku mengharapkan partner aku akan berada di situ menemani aku? Jawapan aku tak. Sebab aku tak percaya all this cinta sejati bullshit. Aku tak percaya ada manusia sebaik itu akan bersama dengan aku bila aku tidak boleh kasi dia apa-apa. Aku tak nak jadi selfish. I'm being realistic. I think. What about you guys? Would you do the same thing like what this woman has done? With absolute certainty? Through thick and thin?

Or maybe I'm just jaded that seeing true love like this makes me think "No fucking way". I'm such a downer. Sorry.
*shrugs* But someone used to say to me you never know how strong your mind is until that's all that you have left to go to war with. Maksudnya sekarang boleh lah aku cakap aku tak nak lah apa lah sebab bukan terjadi kat aku. Kalau terjadi, entah-entah aku lah manusia paling gagah di dunia, kalah Superman. Whatever it is, I hope, may it never rain on my parade and yours too. =) Sekian, terima kasih.

Sumber: Guardian