HISB: Synthetic Happiness vs Natural Happiness




Synthethic Happiness

Kegembiraan yang kita buat-buat bila kita tidak dapat apa yang kita nak

Natural Happiness

Kegembiraan yang ikhlas bila kita dapat apa yang kita nak.

Basically dari talk yang diberi oleh Dan Gilbert dia nak buktikan, Synthetic Happiness dan Natural Happiness adalah perkara yang sama. Gembira adalah gembira. Kerana dalam masyarakat kita, kegembiraan adalah bila kau dapat apa yang kau nak! Sebab itu lah yang akan motivate engkau dalam menghadapi liku-liku kehidupan untuk mencapai cita-cita! Ye lah cuba kalau kita bagitahu orang, "Ala kau dapat atau tak, kau akan tetap gembira punya!". Tidak kah rasa macam pointless kalau kita nak berusaha. Sebab in the end, kita akan tetap rasa gembira.

Are you still with me?

So dalam talk ini, Dan Gilbert menunjukkan beberapa studies yang dia buat untuk membuktikan bahawa bila kau gembira kau memang gembira. Bukan dibuat-buat atau tidak genuine yang sepertimana masyarakat selalu anggap. Ini adalah satu psychological immune effect yang terdapat pada semua manusia. Kau gembira kerana kau gembira! Sekiranya ingin tahu selanjutnya mengenai studies ini sila lihat video di atas.

Tetapi yang agak membuat aku macam " HA BETUL LAH!" adalah bagaimana dia cakap, kenapa susah sangat kita nak achieve that natural happiness adalah kerana kita diberi kebebasan untuk memilih. Kerana kebebasan itu lah kita tidak pernah akan rasa puas. Berbeza dengan orang yang tidak mempunyai pilihan, mereka gembira dan rasa puas. Kerana mereka tiada jalan keluar. Trapped. Stuck. Dan di situ di mana, psychological immune effect mula melakukan kerjanya. Satu proses kognitif yang terjadi tanpa kau sedari, mengubah persepsi engkau mengenai apa yang kau rasa tentang sesuatu perkara supaya kau rasa erm better. Kau synthesize happiness itu. Tapi tak bermaksud it's not real!

Contoh yang diberi oleh Gilbert, bila kita dalam proses mencari pasangan hidup, bila first date, kalau kita nampak pasangan kita korek hidung, terus rasa turn off. Lepas tu macam malas nak proceed ke next step kan kan? Kerana kita ada pilihan untuk menyukai orang lain yang tidak korek hidung ketika first date! Hahaha. Tetapi bila pasangan sehidup semati (isteri/suami) korek hidung sukasukaheyhey depan kita, kita macam "OH OK I STILL LOVE YOU BABE" Kan kan? Sebab kita tiada pilihan,melainkan *ehem* kau yang pergi mencari orang lain untuk menjadi pilihan aka cheating!! Hehehe.

Secara Islamik nya, ini adalah konsep redha. Don't cha think so? Bila kau redha tidak bermaksud kau memaksa diri engkau untuk gembira kan? Redha bermaksud kau menerima, dan dengan rasa menerima itu datang lah rasa gembira. Sebenarnya kau akan lagi content bila kau tiada pilihan. Banyak pilihan will lead you to confusion, selalu rasa takut tersalah pilihan dan kadang-kadang drive kau melakukan perkara tidak bermoral kerana nak mendapat apa itu kau sangka boleh memberikan engkau kegembiraan yang natural. Stop doing this. Being happy is being happy. Stop worrying,thinking that kalau kau pilih X mesti lagi happy. Dan bila kau dapat X, kau rasa kalau pilih Y mesti lagi happy. Stop rating your happiness in 1-10 scale. Sebab makin kau mengover complicate level kegembiraan kau, makin kau tak gembira.

Am I right?

Konklusi dari video ini: Kegembiraan datang dari kau, bukan kau mencari dia. Hehe.

Thanks Dan Gilbert!
Please watch this video to get a better understanding on how us humans perceive happiness.

Sekian terima kasih.